CARA KEMPISKAN PERUT NORMA BARU 2023

Kongsi

cara kempiskan perut

Cara kempiskan perut, topik perbualan hangat diperkatakan baik lelaki atau perempuan semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dua tahun lepas.

Ramai yang mengalami masalah perut banyak lemak dalam tempoh tersebut, sehinggakan ada yang bertanya, ada cara kempiskan perut? Ada harapankah untuk kembali kempis?

Ada juga sesetengah individu sanggup berbelanja ribuan ringgit melakukan pembedahan membuang lemak di perut sebagai satu cara kempiskan perut yang belum pasti menjanjikan kejayaan berkekalan.

Gejala perut buncit ini bukan sahaja menimbulkan rasa kurang selesa, malah turut menjejaskan kesihatan tulang belakang itu sendiri.

Perut yang makin membesar akan turut sama menarik tulang belakang ke hadapan yang mungkin memberi kesan kepada strukturnya untuk jangka panjang sekiranya formula cara kempiskan perut tidak ditemui.

CARA KEMPISKAN PERUT PAKAI BEKONG

Seorang suri rumah, Hamidah atau lebih suka dipanggil Kak Mid, dari Kajang, Selangor, menghadapi masalah kronik ‘prolapsed interverterbral disc’ atau slip disk tulang belakang.

Tulang belakangnya  berselisih dan tumbuh isi pada bahagian tengahnya, apabila berat badan bertambah, isi yang tumbuh itu semakin membesar.

Dia yang belum menjumpai cara kempiskan perut pada masa itu terpaksa memakai bekong selama 23 tahun untuk menegakkan tulang belakangnya supaya tidak merasa sakit ketika duduk.

”Sebenarnya saya memang membinaaa, membina badan, aaa membina badan semenjak PKP dan saya tidak percaya saya tak turun dah”, katanya .

Hamidah bertemu dengan cara kempiskan perut menggunakan produk VPro10 pada majlis Makan Malam VISA anjuran Volten International di Shah Alam, Selangor, pada pertengahan bulan Oktober lepas.

Cara kempiskan perut

CARA KEMPISKAN PERUT, BOLEH MAKAN NASI

Dia membeli dua kotak VPro10 dan mencuba produk cara kempiskan perut pada malam itu juga dan langsung tidak dapat menjamah pencuci mulut yang disediakan selepas itu.

”Jadi pada malam VISA, saya shake VPro10 sebab saya suka coklat dan yang saya rasa terkejut saya langsung tidak dapat menikmati dessert pada malam tu. Sedangkan saya orang Kelantan yang sangat suka dengan manis dan nasi“, ujarnya dengan terkejut.

Semenjak hari itu Kak Mid, mengamalkan VPro10 dengan cara betul sebagaimana aturan cara kempiskan perut yang diberikan dan pada 6 Disember berat badanya turun ke 67 kilogram.

Perasaannya begitu gembira sekali kerana berjaya turunkan berat badan sebanyak 15 kilogram dalam tempoh 45 hari, dari 84 kilogram ke 69 kilogram.

”Apa yang hari ni adalah saya yang sebenarnya, tak ada perut, jadi saya menyarankan kepada yang perut perut lebih tuuuu, consumelah VPro10.

Memang sangat hebat dan tanpa stress, you boleh makan nasi bila you rasa nak makan”, ujarnya mengakhiri bicara.

CARA KEMPISKAN PERUT, SEL DARAH MERAH

Manakala seorang suri rumah, Musitoh Shuib, 40, dari Sg. Petani, Kedah,
juga mengalami penurunan berat badan sebanyak 6 kilogram dalam masa 30 hari iaitu dari 58 kilogram ke 52 kilogram selepas mengamalkan produk cara kempiskan perut VPro10.

Musitoh yang menghadapi masalah sel darah merah rendah pernah dimasukkan ke Hospital Sultan Abdul Halim, Alor Setar, berkata dia menunjukkan produk cara kempiskan perut VPro10 kepada doktor sebelum mencubanya.

Cara Kempiskan Perut

”Saya ambil VPro10 ini disebabkan atas nasihat doktor, doktor suggest saya ambil protin untuk tingkatkan sel darah merah saya.

Saya bawa VPro10 ni jumpa doktor saya laaaa. Bila tunjukkan kat doktor, doktor cakap protin yang you ni cukup complete”, katanya lagi.

Musitoh sungguh gembira kerana selepas amalkan VPro10 secara konsisten selama dua minggu bacaan darah merahnya (RDW-Red Cell Distribution Width) naik dari 8.5 hb ke 9.9 hb (8.0-14.6).

”Saya nak bagitahu perasaan saya, sangat gembira sangat sangat, sebab satu darah saya sudah 9.9, yang kedua saya punya berat badan dah turun 6 kg, baju yang 5 tahun yang lalu tu sekarang dah boleh pakai”, ujarnya lagi.

Dia juga memberitahu, kesan daripada bacaan sel darahnya yang rendah kulitnya menjadi berkedut dan sekarang semuanya sudah cantik.

CARA KEMPISKAN PERUT, PERLUKAN PROTIN

Protin merupakan satu keperluan yang perlu diambil dalam jumlah tertentu  setiap hari dan ianya merupakan nutrisi yang amat penting untuk tubuh sebagai salah satu cara kempiskan perut.

Antara makanan yang mengandungi protin dalam diet harian ialah dada ayam, daging lembu, produk tenusu, yogurt, kekacang dan telur.

Lelaki yang berat badan 75 kilogram memerlukan 60 gram protin, manakala wanita yang berat badan 58 kilogram memerlukan 46 gram protin.

Pengambilan protin yang tidak cukup sudah pasti menjadi penghalang kepada cara kempiskan perut dan boleh menyebabkan berlakunya:

1. Kekurangan otot
2. Pengumpulan lemak yang berlebihan
3. Kulit menjadi sensitif
4. Kuku menjadi rapuh
5. Rambut gugur

Cara kempiskan perut

VPRO10 CARA KEMPISKAN PERUT TERBAIK

Volten International membawa kepada anda cara kempiskan perut yang lebih efektif dengan memperkenalkan VPro10 iaitu ‘Whey Protein’ dengan ekstrak halia hitam yang dirumus khas menggunakan 6 ramuan yang unik.

1. Whey Protein ialah sejenis cecair yang terpisah daripada susu semasa proses penghasilan keju. Ianya merupakan protin yang berkualiti tinggi yang amat mudah dihadamkan oleh tubuh dan membekalkan pelbagai asid amino perlu yang penting untuk tubuh berfungsi dengan baik setiap hari. Ia juga berfungsi untuk memulihkan dan menguatkan otot selepas bersenam.

2. Ekstrak halia hitam membantu aktifkan mitichondria untuk memecahkan tisu lemak perang dan mempercepatkan proses pembakaran lemak dalam badan sebagai salah satu cara kempiskan perut.

Cara Kempiskan Perut

3. Garcinia cambogia atau asam gelugur yang tumbuh di India dan Asia Tenggara merupakan buah yang mengandungi Asid Hidroksisistrik (HCA) yang mampu mengawal selera makan dan menghalang penyimpanan lemak.

4. White Kidney Bean atau Kacang Ginjal Putih merupakan makanan yang rendah karbo, kaya dengan fiber dan tinggi kandungan protin. Ia memberi rasa kenyang dan baik untuk mengurangkan lemak dalam abdomen tubuh.

5. VPro10 adalah formulasi khas yang tidak ditambah sebarang gula, ianya digantikan dengan pamanis nano daripada ekstrak tebu hitam yang rendah kalorinya.

Cara Kempiskan Perut

CARA KEMPISKAN PERUT, KELEBIHAN VPRO10

VPro10 menggunakan Coklat Belgium dengan perasa Coklat Hitam Diraja (Royal Dark Chocolate) yang unggul dan pastinya anda boleh menikmatinya setiap hari.

Kelebihan yang ada pada coklat tersebut ialah ianya lebih bermentega dan sederhana manis-manis pahit.

Gabungan coklat tersebut dengan lima formula yang disebutkan di atas menjanjikan rasa VPro10 amat berbeza sekali dengan produk-produk lain yang ada di pasaran dan merupakan salah satu cara kempiskan perut yang amat diminati hari ini.

Cara Kempiskan Perut

VPro10 berperanan sebagai cara kempiskan perut yang terbukti berkesan melalui empat cara:

1. Mengawal berat badan
2. Membakar lemak
3. Menyekat penyerapan karbo
4. Meningkatkan metabolisme tubuh

Setiap sachet VPro10 membekalkan 15 gram whey protein (kuantiti tinggi jarang ada pada produk lain) dan 23 gram protin berkualiti tinggi

Setiap sachet boleh dibancuhkan dengan air panas atau sejuk, itulah keunikan VPro10 yang boleh disesuaikan pada dua suhu yang berbeza yang tiada pada produk lain.

Kebanyakan produk cara kempiskan perut lain hanya boleh dibancuh dalam air sejuk sahaja, manakala air panas tidak boleh.

Jadi tidak hairanlah ramai yang berkata, seronok menikmatinya dan kepada anda yang ada perut-perut lebih tu, amallah VPro10 sebagai satu cara kempiskan perut dengan cepat.

Ada juga yang berkata, kecantikan terbaik ialah cantik di dalam, sekiranya anda inginkan kecantikan dalaman itu terserlah di luar jadikan VPro10 sebagai amalan.

EKSESAIS CARA KEMPISKAN PERUT

Cara Kempiskan Perut

Pengamalan cara kempiskan perut VPro10 ini akan menjadi lebih cepat lagi sekiranya anda melakukan eksesais harian.

Antara tiga senaman cara kempiskan perut yang popular, mudah dan boleh dilakukan di rumah ialah:

1. Bicycle Crunch (Kayuhan Pedal Basikal)

Cara Kempiskan Perut2. Vertical Leg Crunch (Bangkit Tubi Kaki Tegak)

Cara Kempiskan Perut

3. Long Arm Crunch (Bangkit Tubi Tangan Lurus)

Cara Kempiskan Perut

CARA KEMPISKAN PERUT TESTIMONI

 

Cara kempiskan perut

Cara Kempiskan Perut

Cara Kempiskan Perut

Cara Kempiskan Perut

Info lanjut tentang produk VPro10 sebagai cara kempiskan perut. KLIK DI SINI SEKARANG

Kongsi

CARA KURUSKAN BADAN LEBIH 3 KG SEBULAN

Kongsi

Cara Kuruskan Badan

Cara kuruskan badan dengan cepat, itulah yang dicari-cari oleh setiap individu, akan tetapi ramai yang menemui kegagalan kerana terpaksa mengawal diet makanan harian.

Sesetengahnya pula hanya mampu kuruskan sekejap sahaja, berat badan kembali naik selepas tidak dapat mengikuti peraturan cara kuruskan badan yang diberikan.

Menurut Nurul Afiqah Abd. Rashid, 24, walaupun dia tidak terlalu serius dalam mengawal makanan harian, berat badannya tetap turun 9 kilogram dalam masa tiga bulan daripada 85 kilogram ke 76 kilogram.

”Saya tak strict sangat, masih juga makan nasi macam orang lain, cuma saya masih boleh kontrol rating saya, kontrol makan portion tapi still boleh turun”, katanya lagi.

Dia yang menetap di Alor Setar, Kedah, berkata ukuran pinggangnya juga turut mengecil sebanyak 7.62 sentimeter (3 inci) selepas mempraktikkan cara kuruskan badan dengan betul sejak bulan Oktober 2022.

Cara Kuruskan Badan
Nurul berjaya turunkan 9 kg selepas amalkan cara kuruskan badan yang betul

CARA KURUSKAN BADAN MACAM YOYO

Nurul, sebelum ini ada mengamalkan produk cara kuruskan badan yang lain tapi tidak rasa seronok untuk menurunkan berat badan.

”Sebelum ni punya produk, saya ada juga turun, tapi bila saya stop consume, dia jadi yoyo. Jadi naik balik macam biasa.

Lepas tu sebelum ni bila saya mengamalkan produk lain saya stress, saya tak seronok untuk turunkan berat badan. Tapi saya consume VPro10 ni saya enjoy proses untuk turun”, katanya.

Dia dapat rasakan badan semakin ringan, bertenaga dan tidak mudah letih seperti dahulu dengan cara kuruskan badan VPro10 ini.

”Dulu kerap letih macam mengah, tapi sekarang macam drive Kedah KL, Kedah JB tu tak ada halangan”, ujarnya lagi sambil tersenyum puas.

CARA KURUSKAN BADAN – SUKA BERGAMBAR

Manakala seorang lagi pengguna VPro10, Rosmawati atau lebih mesra dengan panggilan Rosma, 33, dari Shah Alam, Selangor, mula menggunakan VPro10 sebagai satu cara kuruskan badan pada 1 November, 2022.

Antara kelebihan VPro10 ini bila diamalkan menyebabkan perut rasa kenyang, nafsu makan jadi kurang dan kalau ambil pun sedikit sahaja, katanya.

Rosma berjaya menurunkan berat badannya sebanyak 20 kilogram dalam masa satu bulan 7 hari daripada 88 kilogram ke 68 kilogram.

”Rasa badan ringan, sebelum ni kalau saya nak berlari rasa mengah-mengah, sekarang ni dah boleh la lari-lari anak orang kata.

Sebelum ni saya tak suka bergambar sangat sebab diri saya, aku ni gemuk. Aaaaa saya fikir macam tu, sekarang ni saya dah suka berfoto-foto la orang kataaaa”, ujar Rosma lagi.

CARA KURUSKAN BADAN – KURANGKAN MAKAN

Ramai yang berpendapat mengurangkan pengambilan makanan harian merupakan cara kuruskan badan yang terbaik bagi seseorang yang berazam ke arah itu.

Persoalan yang timbul apabila makanan dikurangkan, perut akan menjadi lapar dan meminta makanan. Adakah ini membantu dalam mencapai matlamat turunkan berat badan?

Kebiasaanya apabila perut lapar badan akan menjadi tidak bertenaga dan bermaya yang mana boleh mendatangkan pelbagai risiko kepada individu terbabit.

Oleh itu alternatif lain perlu dicari bagi memastikan perut tidak lapar dan badan tidak bertenaga.

Kajian sains mendapati sumber makanan yang mengandungi kadar protin yang tinggi dan sihat mampu mengatasi dua masalah yang disebutkan tadi sebagai satu cara kuruskan badan dengan cepat.

CARA KURUSKAN BADAN PERLUKAN PROTIN

Protin perlu diambil setiap hari dalam jumlah tertentu kerana ianya merupakan nutrisi yang amat penting untuk tubuh sebagai salah satu cara kuruskan badan.

Antara makanan yang mengandungi protin dalam diet harian kita ialah dada ayam, daging lembu, produk tenusu, yogurt, kekacang dan telur.

Lelaki yang berat badan 75 kilogram memerlukan 60 gram protin, manakala wanita yang berat badan 58 kilogram memerlukan 46 gram protin sehari.

Pengambilan protin yang tidak mencukupi sudah pasti menjadi penghalang kepada cara kuruskan badan dan boleh menyebabkan berlakunya:

1. Kekurangan otot
2. Pengumpulan lemak yang berlebihan
3. Kulit menjadi sensitif
4. Kuku menjadi rapuh
5. Rambut gugur

Cara Kurus Badan

VPRO10 CARA KURUSKAN BADAN TERBAIK

Volten International membawa kepada anda cara kuruskan badan yang lebih efektif dengan memperkenalkan VPro10 iaitu ‘Whey Protein’ dengan ekstrak halia hitam yang dirumus khas menggunakan 6 ramuan yang unik.

1. Whey Protein ialah sejenis cecair yang terpisah daripada susu semasa proses penghasilan keju. Ianya merupakan protin yang berkualiti tinggi yang amat mudah dihadamkan oleh tubuh dan membekalkan pelbagai asid amino perlu yang penting untuk tubuh berfungsi dengan baik setiap hari. Ia juga berfungsi untuk memulihkan dan menguatkan otot selepas bersenam.

2. Ekstrak halia hitam membantu aktifkan mitichondria untuk memecahkan tisu lemak perang dan mempercepatkan proses pembakaran lemak dalam badan.

Cara Kuruskan Badan

3. Garcinia cambogia atau asam gelugur yang tumbuh di India dan Asia Tenggara merupakan buah yang mengandungi Asid Hidroksisistrik (HCA) yang mampu mengawal selera makan dan menghalang penyimpanan lemak.

4. White Kidney Bean atau Kacang Ginjal Putih merupakan makanan yang rendah karbo, kaya dengan fiber dan tinggi kandungan protin. Ia memberi rasa kenyang dan baik untuk mengurangkan lemak dalam abdomen tubuh.

5. VPro10 adalah formulasi khas yang tidak ditambah sebarang gula, ianya digantikan dengan pemanis nano daripada ekstrak tebu hitam yang rendah kalorinya.

Cara Kuruskan Badan
6 bahan utama dalam VPro10 sebagai cara kuruskan badan

6. VPro10 menggunakan Coklat Belgium dengan perasa Coklat Hitam Diraja (Royal Dark Chocolate) yang unggul dan pastinya anda boleh menikmatinya setiap hari. Kelebihan yang ada pada coklat tersebut ialah ianya lebih bermentega dan sederhana manis-manis pahit.

Gabungan coklat tersebut dengan lima formula yang disebutkan di atas menjanjikan rasa VPro10 amat berbeza sekali dengan produk-produk lain yang ada di pasaran dan merupakan salah satu cara kuruskan badan yang terbaik setakat ini.

Cara Kuruskan Badan
Coklat Belgium dengan Ekstrak Halia Hitam cara kuruskan badan terbaik

CARA KURUSKAN BADAN – KELEBIHAN VPRO10

VPro10 berkesan sebagai cara kuruskan badan dengan empat cara:
1. Mengawal berat badan
2. Membakar lemak
3. Menyekat penyerapan karbo
4. Meningkatkan metabolisme tubuh

Setiap sachet VPro10 membekalkan 15 gram whey protein iaitu satu kuantiti yang tinggi jarang ada pada produk lain dan 23 gram protin berkualiti tinggi

Setiap sachet boleh dibancuhkan dengan air panas atau sejuk, itulah keunikan VPro10 yang boleh disesuaikan pada dua suhu yang berbeza yang tiada pada produk lain. 

Kebanyakan produk cara kuruskan badan lain hanya boleh dibancuh dalam air sejuk sahaja, manakala air panas tidak boleh dan yang paling menarik harganya adalah murah berbanding dengan pakej kuruskan badan di luar sana yang pasti menelan kos ribuan ringgit malah ada yang mencecah puluhan ribu.

Jadi tidak hairanlah ramai yang berkata, seronok menikmatinya dan kepada anda yang ada perut-perut lebih tu, amallah VPro10 sebagai satu cara kuruskan badan dengan cepat serta sihat.

Ada juga yang berkata, kecantikan terbaik ialah cantik di dalam, sekiranya anda inginkan kecantikan dalaman itu terserlah di luar jadikan VPro10 sebagai amalan.

Cara Kuruskan Badan

CARA KURUSKAN BADAN – TESTIMONI

VPro10 mula diperkenalkan di pasaran oleh Volten International pada pertengahan bulan Oktober, 2022. Walaupun baru dua bulan berada di pasaran ramai individu termasuk lelaki dan perempuan yang telah memperolehi manfaat dengan cara kuruskan badan ini.

Cara Kuruskan Badan

Cara Kuruskan Badan

Cara Kuruskan Badan

Cara Kuruskan Badan

Cara Kuruskan Badan


Info lanjut tentang produk VPro10 sebagai cara kuruskan badan. KLIK DI SINI SEKARANG

Kongsi

TEH TARIK MANIS, 8 KHASIAT ANDA PERLU TAHU…

Kongsi

Teh Tarik

Teh tarik sihat! Manis? Sedap ke rasanya? Itulah persoalan yang sering berlegar di fikiran apabila sebut sahaja teh tarik.

Kemanisan dan rasa tehnya menjadi ukuran, persolan inilah yang sukar dijawab. Teh tarik yang tawar, sudah pasti bibir menjadi kering dan kurang umphhh apabila meneguknya.

Sudah menjadi lumrah, dua atau tiga gelas sehari merupakan suatu kemestian bagi peminat teh tarik di Malaysia.

Sesetengah daripada mereka ada yang merasakan badan mula mengigil dan tidak bermaya apabila tidak dapat keluar minum teh tarik bersama rakan-rakan di luar.

Antara keinginan dan kesihatan, mana satu perlu dipenuhi. Ibarat diluah mati emak, dibuang mati bapa apabila memikirkannya.  

TEH TARIK MINUMAN GLOBAL

Masyarakat dunia sebenarnya telah menikmati minuman teh sejak sekian lama, di China sejak 5,000 tahun dahulu lagi.

Malah minum teh juga menjadi adat tradisi bagi semua lapisan umur yang menghadiri majlis-majlis perkhawinan.

Manakala di kawasan pergunungan Tibet pula, masyarakat di situ minum teh mentega iaitu teh hitam yang dimasak bersama susu yak untuk tempoh yang lama dan dicampurkan dengan mentega.

Ia juga dikenali sebagai Po Cha, minuman masyarakat di kawasan pergunungan Himalaya seperti di Bhutan, Nepal dan India.  

Minuman ini dipercayai sangat bagus untuk menurunkan berat badan, lemak sihat yang ada dalamnya menyebabkan perut menjadi kenyang untuk tempoh yang lama.

Teh mentega juga tinggi antioksidan, membantu sel daripada rosak dan bersifat anti penuaan.

Justeru itu, tubuh akan sentiasa kelihatan muda dan bertenaga samada luaran dan dalaman.

Teh Tarik
Po Cha minuman kegemaran penduduk di Pergunungan Himalaya

TEH TARIK MANIS

Adakah rasa teh mentega ini setanding dengan popularitinya? Mungkin peminat teh tarik boleh bayangkan rasa teh yang menjadi kegemaran masyarakat Tibet itu.

Samada sedap atau tidak, hanya mereka yang pernah mencuba tahu akan jawapannya.

Menurut salah seorang pengemar teh tarik, orang ramai inginkan rasa teh dan menikmatinya dengan rasa yang sedap. 

Malah berdasarkan satu kajian, rasa yang manis boleh mempengaruhi emosi seseorang sama seperti memakan coklat.

Sebenarnya, teh tarik yang manis tidak membuatkan anda gemuk atau berat badan bertambah. Tenaga daripadanya paling mudah diserap apabila anda melakukan aktiviti harian.

Lebih banyak teh tarik diambil, maka badan akan menerima lebih banyak tenaga segera yang sedia digunakan pada bila-bila masa.

Malangnya gaya hidup santai yang diamalkan kebanyakan masyarakat hari ini menyebabkan mereka kurang menggunakan tenaga untuk aktiviti fizikal.

TEH TARIK KALORI TINGGI

Tenaga berlebihan daripada teh tarik ini menghasilkan kalori dan disimpan dalam bentuk lemak. 

Contoh kiraan mudah untuk sehari, 140 kalori tenaga lebihan yang tidak digunakan bertukar menjadi 20 gram lemak.

Bayangkan dalam sebulan, anda mengumpul 600 gram lemak atau 7.2 kilogram untuk setahun! 

Untuk membakar 140 kalori, anda perlu berjoging atau berjalan mendaki bukit selama 20 minit atau senamrobik, berbasikal (40 minit) atau melakukan kerja rumah yang biasa seperti menyapu sampah, membasuh, memasak dan mengemas selama satu jam.

Sudah tentu, lemak yang berlebihan ini mendatangkan pelbagai risiko kepada tubuh seperti masalah obesiti, kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung.

Teh Tarik
Sakit jantung merupakan salah satu kesan lemak berlebihan

TEH TARIK BERKHASIAT

Percayakah anda, di pasaran hari ini ada menjual teh tarik bagi membantu anda yang menghadapi atau ingin mengawal masalah ini. Rasanya manis dan sedap, tetapi berkalori rendah atau kosong kalorinya kerana menggunakan pemanis nano berteknologi tinggi hasil daripada ekstrak tebu hitam yang amat sesuai untuk anda yang mungkin mengidap kencing manis.

Pendek kata baunya yang harum semerbak dan rasa manis tanpa gulanya, pasti mengalahkan teh tarik di kedai mamak yang belum tentu terjamin berkhasiat.

Ianya diadun dengan empat ramuan istimewa yang terbukti secara saintifik baik untuk kesihatan badan. Antara ramuan teh tarik ini ialah teh hitam, ekstrak halia hitam, ekstrak kulit manggis, ekstrak inulin dan pemanis nano.

Teh Tarik
Antara khasiat yang ada pada teh hitam

Beberapa kajian mendapati pangambilan teh hitam dapat membantu mengurangkan kolesterol jahat atau LDL. Paras tinggi LDL dikaitkan dengan peningkatan risiko arteroskelrosis iaitu pemendapan bahan berlemak pada dinding arteri yang menyebabkan serangan jantung dan strok

Selain itu, ekstrak halia hitam dan ekstrak kulit manggis sangat membantu menurunkan paras kolesterol dalam darah serta menstabilkan tekanan. Inulin pula berfungsi sebagai bakteria baik untuk kesihatan usus yang bersifat probiotik.

Para penyelidik membuat kesimpulan bahawa teh hitam bukan sahaja memperbaiki kadar kolesterol tetapi juga bermanfaat kepada mereka yang menghadapi obesiti dan sakit jantung.

TEH TARIK VCAFE MANFAAT

Teh Tarik
Premium Black Tea antara teh tarik berkhasiat di pasaran

Kami ingin memperkenalkan anda dengan Teh Tarik Vcafe ‘Premium Black Tea’ keluaran Volten International yang sememangnya amat berkhasiat dan telah menjalani pelbagai kajian saintifik. Antara khasiat hasil daripada kajian tersebut ialah:

1. Meningkatkan Kesihatan Tubuh

Salah satu antioksidan yang ditemui dalam teh hitam ialah polifenol. Poifenol terdiri daripada katekin, theaflavin dan thearubigin yang merupakan sumber antioksidan utama dalam teh tarik ini. Bahan-bahan tersebut dapat membantu menjaga kesihatan secara keseluruhan. Satu kajian terhadap tikus menunjukkan peranan theaflavin dalam teh hitam mampu mengurangkan kolesterol dan gula dalam darah.

Teh Tarik
Bacaan gula salah seorang pengidap kencing manis kronik, Ustaz Shaari, menurun selepas amalkan teh tarik Vcafe Premium Black Tea

2. Meningkatkan Fokus

Teh hitam mengandungi kafein dan asid amino (L-theanine) yang dapat meningkatkan fokus atau konsentrasi.  Ia juga dapat meningkatkan aktiviti alfa pada otak yang menghasilkan kesan relaks dan fokus yang lebih baik apabila mengamalkan teh tarik ini.

3. Meningkatkan Kesihatan Usus

Polifenol yang ditemukan dalam teh hitam dapat membantu menjaga usus yang sihat, menggalakan pertumbuhan bakteria yang baik dan menghapuskan pertumbuhan bakteria jahat. Selain itu, teh hitam juga mengandungi sifat antimikroba yang mampu membunuh bakteria berbahaya dengan membantu memperbaiki lapisan saluran pencernaan. Jadi anda yang menghadapi masalah gastrik disarankan agar menjadikan teh tarik ini sebagai amalan.

Teh Tarik
Salah seorang pengguna yang hampir pulih gastrik selepas 10 hari amalkan teh tarik Vcafe Premium Black Tea

4. Mengurangkan Tekanan Darah

Satu kajian ke atas 3 individu yang mengamalkan 3 cawan teh hitam setiap hari selama 6 bulan mendapati bacaan tekanan darah menurun. Sudah pastinya ianya merupakan berita baik buat anda yang menghadapi masalah ini.

5. Menurunkan Kolesterol Jahat LDL

Pengambilan teh hitam dapat membantu mengurangkan kolesterol LDL, satu kajian menunjukkan dengan minum lima cawan teh hitam setiap hari dapat mengurangkan 11 peratus kolesterol LDL. Selalin itu, para penyelidik  juga medapati teh hitam dapat memperbaiki kadar kolesterol individu yang berisiko mengidap penyakit jantung atau obesiti. Oleh itu walaupun teh tarik ini kelihatan berlemak, akan tetapi ianya tidak memudaratkan anda.

6. Meningkatkan Kesihatan Jantung

Teh hitam mengandungi flavonoid yang juga bermanfaat untuk kesihatan jantung. Kajian mendapati dengan minum teh selama 12 minggu dapat menurunkan trigliserida, gula dalam darah dan menurunkan plasma LDL yang boleh menghindarkan penyakit jantung.

7. Mengurangkan Risiko Strok

Kajian mendapati 32 peratus risiko strok dapat dikurangkan dengan pengambilan 4 cawan teh hitam setiap hari. Khasiat ini juga akan anda nikmati dengan teh tarik vcafe ini.

8. Mengurangkan Risiko Kanser

Polifenol yang terdapat pada teh hitam dapat membantu mencegah sel kanser. Kajian mendapati pengamalan teh hitam secara konsisten dapat merencatkan pertumbuhan sel kanser dan mencagah pembiakan sel baru.

Teh Tarik
Pokok halia hitam yang menjadi bahan utama dalam teh tarik Vcafe Premium Black Tea ditanam secara komersial di Thailand.

Kelebihan dan keistimewaan yang ada pada halia hitam dan teh hitam yang merupakan dua bahan utama dalam teh tarik Vcafe Premium Black Tea adalah anugerah alam yang tiada nilainya.

Sesungguhnya, Allah S.W.T akan menurunkan penawar bagi setiap penyakit yang diturunkan antaranya: Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda: Maksudnya: “Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan bersamanya penawar”. [Riwayat al-Bukhari (5678)]


Info lanjut tentang produk teh tarik sihat. KLIK DI SINI SEKARANG


 

Kongsi

TANDA SAKIT JANTUNG…CARA SIHATKAN JANTUNG…

Kongsi

Tanda Sakit Jantung

Tanda sakit jantung yang lazim dikesan ialah apabila jantung anda berdegup dengan laju, kemungkinan ketika ini berlakunya sindrom sukar untuk bernafas.

Keadaan pernafasan yang sukar ini menyebabkan cecair dalam badan berkumpul dalam paru-paru menyebabkan seseorang itu tercunggap-cunggap apabila melakukan aktiviti harian. 

Tanda sakit jantung ini akan bertambah teruk lagi apabila otot-otot jantung menjadi lemah dan bekerja kuat utuk mengepam darah ke seluruh bahagaian tubuh.

Keadaan sebegini menyebabkan oksigen tidak dapat mengalir dengan cukup supaya tubuh dapat berfungsi dengan normal.

Ianya diumpama selepas anda meniup belon di mana perubahan degupan jantung berlaku. Bayangkan bagaimana kehidupan anda dengan perubahan sebegitu? Apakah ia merupakan tanda sakit jantung yang serius?

Tanda Sakit Jantung
Sakit jantung merupakan punca utama kematian penduduk Malaysia untuk tahun 2021

TANDA SAKIT JANTUNG, TUBUH LESU

Keadaan yang berterusan sebegini menyebab tubuh menjadi lemah dan lesu akibat bahan buangan di dalam badan tidak dapat dibuang dengan betul.

Cecair akan berkumpul di dalam paru-paru dan bahagian lain tubuh seperti abdomen, kaki dan lalin-lain lagi.

Tanda sakit jantung ini tidak bermakna jantung akan berhenti berfungsi untuk memenuhi keperluan tubuh terutama semasa melakukan aktiviti fizikal.

Tanda sakit jantung lain termasuk kembung pada bahagian abdomen, kerap batuk dengan mengeluarkan kahak berbuih serta lemah ingatan.

Walaupun kegagalan jantung kerap berlaku apabila umur meningkat, namun ianya juga boleh terjadi kepada setiap peringkat umur.

TANDA SAKIT JANTUNG, BANYAK CECAIR

Tekanan jantung turut meningkat apabila terlalu banyak mengambil makanan masin atau karbohidrat seperti roti dan nasi putih yang boleh menyebabkan berlakunya pembendungan air dan garam dalam badan.

Walaupun tubuh memerlukan garam untuk berfungsi, hanya sedikit sahaja yang diperlukan dan kebanyakan makanan mengandungi garam semula jadi.

Tanda sakit jantung boleh disedari apabila berlaku pembengkakan pada  buku lali, kaki dan perut dan menyebabkan anda nampak semakin gemuk.

Ini adalah kerana tubuh menyimpan banyak cecair kesan daripada jumlah garam dan air berlebihan berada dalam badan.

Kandungan air berlebihan ini meyebabkan ianya ditolak ke dalam paru-paru dan berlakunya kesukaran untuk bernafas.

Sekiranya air berlebihan di dalam perut akan menyukarkan anda makan dan memproses makanan yang memungkinkannya turun ke bahagian bawah kaki.

Manakala pada sebelah malam pula ketika tidur kerap membuang air kecil  dan berasa kembung atau sakit perut. Itulah tanda sakit jantung yang mungkin anda tidak berapa perasan.

Tanda Sakit Jantung
Pembekakan pada buku lali antara tanda sakit jantung. Imej Google

TANDA SAKIT JANTUNG, SALUR DARAH TERSUMBAT

Selain itu, tanda sakit jantung juga berlaku apabila terlalu banyak mengambil makanan yang berlemak, menyebabkan kandungan lemak dan kolesterol dalam darah meningkat.

Pengumpulan kolesterol yang berlebihan lama kelamaan membuatkan salur darah tersumbat yang boleh menyebabkan jantung terpaksa bekerja kuat untuk mengepam darah ke seluruh bahagian badan.

Injap bocor atau keadaan jantung lemah iaitu cardiomyopathy serta jangkitan kuman atau virus juga merupakan salah satu penyebabnya atau tanda sakit jantung.

Keadaan jantung gagal mengepam darah  yang cukup ini berlaku apabila otot jantung menjadi terlalu lemah atau gagal berfungsi dengan baik.

Ianya berpunca daripada masalah serangan jantung atau tekanan darah terlalu tinggi yang memberi kesan kepada salur darah.

Individu yang mendapat serangan jantung biasanya akan mengalami rasa sakit dada yang mungkin menular ke leher, rahang, belakang, bahagian atas abdomen, sesak nafas, rasa cemas, gementar, keadaan berpeluh, letih dan lesu secara tiba-tiba, serta muntah.

Tanda Sakit Jantung
Sakit pada bahagian dada antara tanda serangan jantung. Imej Google

TANDA SAKIT JANTUNG, IMPOTENSI

Kesan daripada saluran darah tersumbat ini juga menyebabkan berlaku impotensi yang sering berlaku di kalangan kaum lelaki yang juga merupakan salah satu tanda sakit jantung.

Ramai di kalangan kaum lelaki tidak menyedari akan perkara ini, kerana beranggapan masalah mati pucuk ini merupakan perkara biasa bagi lelaki yang sudah menjangkau lewat usia.

Tetapi bagaimana sekiranya masalah ini berlaku kepada golongan yang usianya masih muda? Kajian menunjukkan 30 peratus golongan muda mengalami mati pucuk yang belum didiagnos oleh pakar sakit tuan.

Pakar perubatan beranggapan jika masalah ini sering berlaku, ianya merupakan amaran awal kepada penyakit kardiovaskular atau tanda sakit jantung.

Umum mengetahui punca utama kepada masalah ini ialah peredaran darah terhalang menyebabkan oksigen tidak sampai ke bahagian alat sulit atau kelamin lelaki.

Badan dan semua organ lain menerima bekalan oksigen serta nutrien daripada darah yang dipam oleh jantung 

Darah yang beredar ke seluruh badan akan kembali ke bahagian jantung kanan yang dikenali sebagai darah tidak beroksigen.

Jantung kemudian mengepam darah ke paru-paru untuk menyerap semula oksigen, seterusnya darah yang mengandungi oksigen ini akan memasuki bahagian kiri jantung dan dipam semula ke seluruh tubuh.

Cuba bayangkan jantung tidak dapat berfungsi dengan baik, apakah darah yang beroksigen akan sampai ke bahagian alat kelamin lelaki. Inilah yang dikatakan impotensi merupakan tanda sakit jantung.

TANDA SAKIT JANTUNG, KERADANGAN

Tanda Sakit Jantung
5,7 dimitoksiflavon hanya ada pada halia hitam

Tanda sakit jantung yang telah dibincangkan sebelum ini merupakan kesan kepada keradangan ke atas tubuh badan seperti jantung bengkak, degupan laju, sukar bernafas, tubuh lesu, kaki bengkak, saluran darah tersumbat dan lain-lain lagi.

Para pakar pemakanan sependapat gejala yang berlaku ini berpunca daripada hormon yang tidak seimbang dalam tubuh kesan daripada pemakanan harian yang tidak sihat.

Ianya banyak mengandungi bahan-bahan kimia dan pengawet yang mana menghasilkan radikal bebas apabila masuk ke dalam badan.

Lama-kelamaan ianya akan menyebabkan sel-sel dalam badan akan menjadi semakin lemah dan sistem ketahanan atau imuniti badan akan turut terjejas serta menjurus kepada tanda sakit jantung.

TANDA SAKIT JANTUNG, SEL LEMAH

Sel-sel badan yang lemah atau yang sudah mati perlukan rangsangan bagi menguatkan kembali sistem imuniti supaya badan dua kali ganda lebih kuat. dan menstabilkan hormon.

Fungsi rangsangan ini boleh dilakukan oleh 5,7 dimitoksiflavon kerana badan memerlukan minima 1.5 peratus bahan ini sebagai nutrisi makanan berkhasiat bagi mengawal tanda sakit jantung.

Bahan aktif ini hanya boleh didapati pada ekstrak halia hitam 10 nisbah 1 yang mampu menyihatkan tubuh dan mencegah atau mengawal tanda sakit jantung sebagaimana dinyatakan sebelum ini.

Berdasarkan kajian sains ianya tinggi antioksidan yang dapat membantu mengurangkan keradangan secara semula jadi, oleh itu kerbergantungan kepada ubat-ubatan dapat dikurangkan.

Kajian juga menunjukkan ekstrak halia hitam berkesan untuk menghalang atau merencatkan sebatian yang mencetuskan keradangan yang dikenali sebagai prostaglandin E2. 

Ia akan mematikan enzim, siklooksigenase (COX), yang diperlukan dalam tindak balas keradangan tubuh seperti jantung dan kaki bengkak dan lain-lain lagi yang menjadi tanda sakit jantung.

TANDA SAKIT JANTUNG, PEREDARAN DARAH LANCAR

Tanda Sakit Jantung
Halia hitam menghasilkan enzim AMPK bagi menjana tenaga lebihan

Pengambilan ekstrak halia hitam secara  konsisten akan merangsang pertumbuhan sel-sel baru dan dalam masa yang sama menguatkan lagi sel-sel yang sedia ada bagi melawan, merawat dan mencegah tanda sakit jantung.

Antara sel yang dirangsang ialah Sel T (helper-CD4+ dan killer-CD8+) dan Sel B yang berfungsi sebagai antibodi tubuh kepada tanda sakit jantung.

Tubuh akan menjadi dua kali ganda lebih kuat kerana 5,7 dimitoksiflavon tadi akan menghasilkan enzim ‘AMP-activated protein kinase ‘ (AMPK) yang mengaktifkan mitokondria bagi membakar lemak, gula dan lactus asid untuk menjana tenaga lebihan.

Justeru itu, tekanan darah, bacaan gula dan hormon dalam badan semakin stabil bagi mencegah tanda sakit jantung.

Tanda Sakit Jantung
Kajian sains menunjukkan halia hitam kaya dengan nitrik oksida

Laporan Jurnal Perubatan yang dikeluarkan 2007 mendapati halia hitam tinggi bahan nitrik oksida secara semulajadi yang mampu mengawal tanda sakit jantung .

Nitrik oksida ini merupakan gas tidak berwarna dihasilkan oleh badan bagi melebarkan saluran darah serta mempercepat aliran darah dan oksigen. 

Ianya berfungsi menganjalkan saluran darah dan seterusnya peredarannya semakin lancar ke seluruh bahagian tubuh, serta meghakis kolesterol pada dindingnya. 

Nitrik oksida juga  menghalang darah daripada membeku dan melebarkan arteri koronari sempit yang merupakan tanda sakit jantung.

Tanda Sakit Jantung
Laporan ujian peredaran darah yang dilakukan ke atas tikus jantan.

TANDA SAKIT JANTUNG, ‘TRANSTHORACIC & STRESS ECHOCARDIOGRAPHY’

Salah satu ujian bagi megesan tanda sakit jantung ialah dengan menjalani ujian ‘Transthoracic Echocardiography‘ dan ‘Stress Echocardiography‘.

Penulis sendiri menjalani ujian ini setelah dimasukkan ke hospital akibat bengkak kaki kanan kesan daripada jangkitan kuman atau cellilitus  pada 11 hingga 22 April, 2022.

Doktor yang merawat menasihati supaya menjalani ujian tersebut bagi memastikan kaki bengkak akibat cellilitus itu bukan disebabkan masalah jantung atau tanda sakit jantung.

Alhamdulillah hasil kedua-dua ujian tersebut mendapati jantung berada dalam keadaan baik dan tidak  menghadapi sebarang masalah.

Penulis sebelum ini merupakan seorang perokok tegal lebih 30 tahun dan sering menghadapi masalah sakit dada apabila menarik nafas.

Mula diperkenalkan dengan produk ekstrak halia hitam Volten International oleh seorang rakan pada 23 Disember, 2020.

Selepas seminggu lebih mencuba dada tidak lagi rasa ketat dan sengal-sengal pada badan mula menunjukkan perubahan yang mana hampir 80 peratus mula hilang.

Tanda Sakit Jantung

TANDA SAKIT JANTUNG, RAWAT TANPA SEDARI

Halia hitam atau nama saintifiknya ialah Kaempferia parviflora banyak tumbuh secara liar di bahagian utara Thailand dan negara-negara di Asia Tenggara.

Rizom atau isinya kemudian diekstrak menjadi pati halia yang banyak digunakan dalam produk kesihatan sebagai rawatan alternatif, antaranya telah digunakan secara meluas oleh masyarakat zaman dahulu sejak ribuan tahun dalam mengawal tanda sakit jantung tanpa disedari.

Mereka menggunakan halia hitam sebagai bahan makanan harian samada dimakan mentah, diguna sebagai masakan atau minuman dan lain-lain lagi.

Sebab itulah pada usia yang agak lanjut mereka masih lagi gagah dan amat jarang mengalami tanda sakit jantung.

Kelebihan dan keistimewaan yang ada pada halia hitam adalah anugerah alam yang tiada nilainya dan sememangnya tiada pada tumbuhan lain.

Tanda Sakit Jantung
Rizom atau isi halia hitam bewarna ungu. Image Google

Sesungguhnya, Allah S.W.T akan menurunkan penawar bagi setiap penyakit yang diturunkan antaranya: Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda: Maksudnya: “Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan bersamanya penawar”. [Riwayat al-Bukhari (5678)]


Info lanjut tentang produk ekstrak halia hitam sebagai rawatan alternatif kepada tanda sakit jantungKLIK DI SINI SEKARANG


 

Kongsi

PRODUK KECANTIKAN BEBAS 68 RACUN BERBAHAYA…

Kongsi

Produk Kecantikan

Produk kecantikan sering dikaitkan dengan tubuh langsing dan muka putih atau gebu. Produk sebegini memang menjadi tumpuan kaum wanita yang inginkan penampilan yang sentiasa menawan.

Tidak ramai yang menyedari lambakan produk kecantikan di pasaran ada yang berbahaya untuk kesihatan kerana mengandungi racun berjadual.

Menurut Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA), Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), sesetengahnya mengandungi hydroquinone dan betamethasone 17-valerate yang tinggi.

Kedua-dua bahan ini perlu berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah dan hanya boleh digunakan dengan nasihat ahli profesional kesihatan sahaja.

Penggunaan produk kecantikan yang mengandungi bahan-bahan tersebut tanpa pengawasan ahli profesional kesihatan boleh menyebabkan kesan-kesan sampingan yang tidak diingini.

PRODUK KECANTIKAN KESAN SAMPINGAN

Hydroquinone boleh menyebabkan kemerahan, ketidakselesaan dan perubahan warna pada kulit yang disapu. Selain itu, kulit menjadi hipersensitif, boleh menghalang proses pigmentasi (depigmentasi) yang mengurangkan perlindungan kulit daripada pancaran sinar UV merbahaya dan boleh meningkatkan risiko kanser kulit.

Betamethasone 17-Valerate boleh menyebabkan bahagian kulit muka yang disapu menjadi nipis dan mudah mengalami iritasi, berjerawat, perubahan pada pigmentasi kulit dan meningkatkan risiko untuk diserap ke dalam sistem peredaran darah yang boleh membawa kesan mudarat.

Merkuri dilarang dalam produk kecantikan kerana boleh memudaratkan kesihatan. Ia boleh diserap masuk ke dalam badan dan menyebabkan kerosakan pada buah pinggang dan sistem saraf.

Ia juga boleh mengganggu perkembangan otak kanak-kanak yang masih kecil atau yang belum dilahirkan. Merkuri juga boleh menyebabkan ruam, iritasi dan perubahan lain pada kulit.

Kesan-kesan sebegini sering menjadi luahan ketidak puasan hati golongan wanita di media-media sosial yang mengamalkan produk kecantikan yang agak diragui akan kandungannya.

PRODUK KECANTIKAN DAN KESIHATAN WANITA

Justeru itu, syarikat-syarikat pengeluar produk kecantikan sering menggunakan slogan ’Wanita Sihat, Keluarga Sihat’ bagi melariskan lagi jualan produk keluaran mereka.

Slogan sebegini sebenarnya amat bagus, ia merupakan satu perlambangan kepada kesihatan seseorang wanita dalam sebuah keluarga.

Ramai yang tidak menyedari slogan tersebut sebenarnya ingin sampaikan maksud, kesihatan dalaman wanita memainkan peranan penting ke arah itu.

Tidak hairanlah, sesetengah produk kecantikan memanipulasi slogan ini  sebagai daya tarikan kepada kaum wanita tanpa memberi manfaat kepada kesihatan wanita yang sebenar.

Tiga isu utama kesihatan wanita ialah kegemukan, masalah kulit dan masalah menstuasi yang jarang dititik beratkan bila memnghasilkan produk kecantikan wanita.

PRODUK KECANTIKAN PREMENSTRUAL SYNDROME

Produk Kecantikan
Stress merupakan masalah utama kaum wanita yang diabaikan oleh kebanyakan produk kecantikan

Menurut para pakar kesihatan punca utama kepada semua pemasalahan wanita ini berpunca daripada tekanan atau pun stress. Kehidupan masa kini yang mana wanita lebih aktif berbanding dahulu merupakan salah satu puncanya.

Kesannya ramai para wanita hari ini mengalami pelbagai masalah kesihatan seperti masalah emosi, migrain, insomnia, sembelit dan lain-lain lagi masalah dalaman wanita itu sendiri.

Gejala ini sekira tidak di atasi pada peringkat awal boleh menyebabkan berlakunya penyakit menstuasi atau juga lebih dikenali ‘Premenstrual Syndrome’ (PMS) yang kesan jangka panjang boleh menyebabkan penderitaan akibat fibroid rahim.

PMS yang berlarutan menyebabkan aliran darah tidak sampai ke bahagian sistem peranakan menyebabkan dinding uterus menjadi lemah dan mengecut.

Saluran darah kawasan itu tersumbat dan bekalan darah ke dinding rahim, tiub follapian dan ovari tidak mencukupi menyebabkan rahim menjadi kering.

PRODUK KECANTIKAN KERADANGAN

Ia merupakan satu petanda kepada penyakit ginekologi yang boleh menjejaskan emosi dan ketahanan badan menjadi semakin menurun.

Ramai di kalangan wanita hari ini yang menghadapi masalah keradangan akibat PMS ini, antaranya ialah kemandulan, sukar mengandung, kehamilan luar rahim atau ektopik, tiub fallopia dan keguguran.

Kesan jangka panjang terhadap keradangan yang dihadapi ini pula boleh menyebabkan berlakunya pertumbuhan seperti cyst ovari, fibroid rahim, kanser serviks dan kanser payu dara.

Para pakar pemakanan sependapat gejala yang berlaku ini berpunca daripada hormon yang tidak seimbang dalam tubuh kesan daripada pemakanan harian yang tidak sihat.

Pengambilan makanan segera kini menjadi satu budaya di kalangan masyarakat hari ini, tanpa menyedari kesan sampingan pengamalannya.

Ianya banyak mengandungi bahan-bahan kimia dan pengawet yang mana menghasilkan radikal bebas apabila masuk ke dalam badan.

PRODUK KECANTIKAN – KANSER PEMBUNUH UTAMA

Lama-kelamaan ianya akan menyebabkan sel-sel dalam badan akan menjadi semakin lemah dan sistem ketahanan atau imuniti badan akan turut terjejas.

Justeru itu, ekoran daripada sistem imuniti badan yang lemah ini penyakit ginekologi menjadi ancaman utama kepada kaum wanita di seluruh dunia.

Antara penyakit utama yang sering menyerang kaum wanita ialah kanser payu dara, kanser ovari dan kanser serviks.

Menurut satu laporan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), setiap 2.6 minit seorang wanita di dunia meninggal akibat penyakit ginekologi ini.

Semua itu berpunca daripada apa yang badan terima setiap hari termasuklah bahan-bahan dalam produk kecantikan, pepatah Inggeris ada mengatakan ‘You are what you eat’ dan ‘You are what you think’.

PRODUK KECANTIKAN BAHAN SEMULA JADI

Halia hitam atau nama saintifiknya ialah Kaempferia parviflora banyak tumbuh secara liar di bahagian utara Thailand. Rizom/isinya kemudian di ekstrak menjadi pati halia yang banyak digunakan dalam produk kecantikan dan rawatan alternatif pelbagai penyakit.

Ianya kaya dengan bahan aktif 5,7 dimitoksiflavon yang mana badan memerlukan minima 1.5 peratus bahan ini sebagai nutrisi makanan berkhasiat.

Pengambilan halia hitam secara  konsisten akan merangsang pertumbuhan sel-sel baru dan dalam masa yang sama menguatkan lagi sel-sel yang sedia ada bagi melawan, merawat dan mencegah pelbagai penyakit.

Tubuh akan menjadi dua kali ganda lebih kuat kerana 5,7 dimitoksiflavon tadi membakar lemak, gula dan lactus asid untuk menjana tenaga lebihan.

Antara sel yang dirangsang ialah Sel T (helper-CD4+ & killer-CD8+) dan Sel B yang berfungsi sebagai antibodi tubuh. Ramai tidak menyedari proses ini amat penting apabila mengamalkan sesuatu produk kecantikan.

Bahan aktif dalam halia hitam juga mengaktifkan nitrik oksida secara semulajadi yang berfungsi mengendurkan saluran darah dan seterusnya peredaran semakin lancar ke seluruh bahagian tubuh dan kadar oksigen  semakin meningkat serta hormon dalam badan semakin stabil juga merupakan keperluan yang ada pada produk kecantikan.

PRODUK KECANTIKAN ANTI KERADANGAN

Sebagaimana yang dibincangkan sebelum ini keradangan merupakan salah satu gejala utama PMS yang memberi kesan serius kepada kesihatan wanita hari ini seperti apa yang dilaporkan WHO.

Ia biasanya menyebabkan kesakitan dan menjadi penyebab seseorang itu merasa sakit seperti contoh akibat jangkitan atau patah tulang.

Keradangan ini bukan hanya setakat rasa sakit atau tidak selesa seperti deman, ianya boleh menyebabkan keadaan yang lebih serius seperti kanser dan sakit jantung.

Bahan aktif 5,7 dimitoksiflavon  dalam halia hitam berfungsi mengurangkan demam dan sakit akibat keradangan dengan cara mematikan enzim, siklooksigenase (COX) yang bertindak meradangkan tubuh seperti mengubah suhu normal badan.

Kajian juga menunjukkan ekstrak halia hitam berkesan untuk menghalang atau merencatkan sebatian yang mencetuskan keradangan yang dikenali sebagai prostaglandin E2.

Selain itu, bahan aktif ini juga tinggi antioksidan bagi membantu mengurangkan keradangan secara semula jadi, oleh itu kerbergantungan kepada ubat-ubatan dapat dikurangkan.

PRODUK KECANTIKAN BEBAS RACUN

Produk Kecantikan
Ekstrak halia hitam Volten diperakui bebas daripada merkuri dan 68 racun berbahaya oleh Pusat Racun Negara, USM.

Hasil ujian ekstrak halia hitam 10:1 yang diimport oleh Syarikat Volten International di makmal Pusat Racun Negara, Universiti Sains Malaysia, mendapati bahan aktif 5,7 dimitoksiflavon ini bebas daripada bahan merkuri dan 68 jenis racun berbahaya.

Kandungan bahan aktif yang dibawa masuk ini mengandungi 2.26 peratus iaitu melebihi keperluan badan sebanyak 1.5 peratus.

Oleh itu, berdasarkan ujian ini dua produk kecantikan wanita berasaskan formulasi ekstrak halia hitam telah dihasilkan bagi membantu kaum wanita menjalani kehidupan yang lebih sempurna.

Ianya terbukti selamat untuk digunakan oleh pengemar produk kecantikan, malah diakui tiada kesan sampingan kerana 100 peratus menggunakan bahan-bahan semulajadi yang memiliki pelbagai khasiat tersendiri.

Maka tidak hairanlah dalam usia tidak sampai dua tahun pengeluaran produk kecantikan telah banyak memberi manfaat kepada mereka yang mengamalkannya.

PRODUK KECANTIKAN V20

Produk Kecantikan
Kandungan bahan-bahan semula jadi formulasi utama Produk Kecantikan V20

Produk kecantikan Volten V20 dirumus khas untuk anti penuaan, mencantikkan kulit dan kesihatan wanita itu sendiri baik luaran serta dalaman.

Lima bahan semulajadi diformulasikan iaitu ekstrak halia hitam, ekstrak sarang burung, 7 jenis rempah-ratus (jintan putih, bawang putih, ketumbar, bunga cengkih, kulit kayu manis, lada hitam), buah delima dan madu asli.

Bahan-bahan dalam produk kecantikan ini terutama halia hitam kaya dengan anti oksidan, anti radang dan anti penuaan.

Ekstrak sarang burung pula kaya dengan asid sialic yang menghasilkan Asid N-asetilneuramin (NANA) iaitu sejenis glikoprotein untuk membran sel; gangliosida iaitu komponen otak membrane neuron.

Tujuh rempah arab pula untuk kecantikan dalaman dan luaran wanita. Manakala delima pula kaya dengan vitamin c untuk kesihatan kulit termasuk mencerahkannya dan madu asli pula kaya pelbagai mineral semulajadi termasuk propolis, bee pollen, vitamin dan enzim. Inilah yang perlu ada dalam produk kecantikan sebenar.

PRODUK KECANTIKAN MAANFAAT V20

Produk Kecantikan
Anti penuaan atau awet muda merupakan salah satu ciri Produk Kecantikan V20.

1. Kecantikan bentuk badan wanita termasuklah menganjalkan payu dara, punggung dan juga menempiskan perut

2.  Keremajaan wanita termasukkan mengetatkan faraj, melancarkan haid, menghilangkan bau serta keputihan.

3. Kesihatan dalaman wanita termasuk menegecuttkan faraj selepas bersalin dan mengurangkan gejala sakit puan.

4.  Kecantikan kulit iaitu menghaluskan, menganjalkan dan mencerahkan.

PRODUK KECANTIKAN SUSU VTAMEEN

Produk Kecantikan
Produk Kecantikan Susu Halia Hitam pertama di dunia yang memiliki pelbagai khasiat

Produk kecantikan digemari ramai iaitu Vtameen merupakan susu halia hitam pertama di dunia yang diformulasikan dengan susu New Zealand yang tinggi kalsium.

Ianya juga juga dicampur dengan ekstrak bunga teratai salju (snow lotus) yang banyak didapati di kawasan pergunungan negara China dan Tibet yang jarang dijadikan bahan produk kecantikan.

Selain itu produk kesihatan susu pra campuran ini juga dikombinasikan dengan ekstrak sarang burung layang-layang yang mana terbukti secara saintifik baik untuk kesihatan otak.

Habbatus sauda atau jintan hitam yang kaya dengan pelbagai nutrisi, berasal dari Asia Selatan dan Asia Tengah juga merupakan ramuan yang terdapat dalam susu Vtameen ini.

Manakala bagi mengekalkan kemanisan yang sihat untuk tubuh-badan ianya menggunakan pemanis nano yang bersifat manis tetapi bukan gula amat sesuai untuk pesakit kencing manis.

PRODUK KECANTIKAN VTAMEEN KHASIAT

Produk Kecantikan
Perubahan ketara pada raut wajah selepas mengamalkan secara konsisten Produk Kecantikan Susu Vtameen.

1.  Mencerahkan kulit dan menjadikan kulit halus serta licin. Kulit juga menjadi anti alergi iaitu tahan dari sebarang keradangan seperti kegatalan.

2.  Menyihatkan rambut di mana rambut menjadi lebat dan kehitaman. Ia juga penyelesai masalah kepada rambut gugur.

3.  Menguatkan otot sendi dan mengurangkan sakit tulang belakang.

4.  Menyihatkan perut dan usus dengan melawaskan pembuangan air besar serta mengurangkan gastrik.


Info lanjut tentang produk kecantikan bebas merkuri dan 68 racun berbahaya. KLIK DI SINI SEKARANG

Kongsi

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN…RM1 JUTA NANTI…

Kongsi

 

Perniagaan Yang Menguntungkan

Perniagaan yang menguntungkan! Hanya bermodalkan Rm1,500 mampu memiliki secara percuma sebuah kereta mewah BMW X6, Bentley Continental GT dan Ford Mustang 5.0, serta sebuah rumah berharga ratusan ribu.

”Agak-agak siapa yang pakai kereta mewah semacam tu, anda sendiri tahukan Bentley bukan calang-calang orang boleh pakai.

Tapi kat sini orang-orang yang biasa-biasa macam saya pun boleh pakai, percuma pula tuuu, kerana apa…kerana platfomnya yang sangat bagus”, kata Zaiton Omar, 60, atau lebih mesra dengan panggilan Kak Ton.

Berniaga di sini modalnya kecil, sekali seumur hidup, boleh bawa perniagaan yang menguntungkan ini ke peringkat global terutama ke negara-negara ASEAN, kata Kak Ton yang berasal dari Alor Setar, Kedah.

Wanita berhati cekal ini pernah mengusahakan perniagaan yang menguntungkan iaitu produk kosmetik dengan jenama sendiri pada 2013.

Pada penghujung 2018 beliau mengambil keputusan untuk menutup perusahaan yang diceburi kerana mengalami kerugian setiap tahun.

Perniagaan Yang Menguntungkan
Kak Ton bergambar bersama kereta BMW X6 dan Bantley yang diperolehi secara percuma.

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN – INTAI PELUANG

Pada masa yang sama selepas menutup perusahaan Kak Ton berjumpa dengan Ketua Pegawai Eksekutif Volten International, Ismail Che Ani untuk megintai peluang perniagaan yang menguntungkan bagi meneruskan kehidupan seperti biasa.

Semuanya bermula di sini, apabila beliau menjadi ejen di syarikat berkenaan yang mengeluarkan produk kesihatan dan kecantikan berasaskan herba halia hitam pada bulan Februari, 2019.

Berbekalkan semangat dan keyakinan pada diri sendiri beliau mula mengguna produk ekstrak halia hitam VR4 untuk suami dan diri sendiri.

Alhamdulillah, penyakit kronik suaminya semakin pulih dan Kak Ton terus berkongsi dengan rakan-rakan yang lain.

”Produk bagus kenapa tak boleh jadikan sebagai kerjaya. Makanan kita seharian. Senang untuk ceritakan kepada orang ramai kerana produk halia hitam di mana-mana pun orang faham”, kata Kak Ton.

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN – BINA IMPIAN

Perniagaan Yang Menguntungkan
Kak Ton dan Murthy antara dua ejen teratas yang memperolehi pendapatan bulanan tertinggi.

Berdasarkan kepada testimoni yang dilalui suaminya, beliau menjelajah ke seluruh negara berbekalkan keyakinan bahawasanya produk keluaran Volten ini mampu pergi jauh dan mampu dijadikan sebagai satu perniagaan yang menguntungkan.

”Masa tu hanya VR4 dan Kopi Vcafe saja, andai kata setiap isi rumah di Malaysia guna Vcafe dan bagi RM25…apa akan jadi pada kita?”, ujarnya dengan penuh semangat.

Apa yang dijangkakan akhirnya menjadi kenyataan apabila pada penghujung tahun 2020 Kak Ton berjaya memperolehi pendapatan RM200,000 sebulan hanya daripada komisyen kumpulan dari ulangan pembelian ejen-ejen tajaannya.

Tahun seterusnya beliau mengubah strategi dalam membina kerjaya di Volten dengan menjual impian bagi menarik rakan niaga bermatlamat mengkayakan mereka yang mahu berjaya.

Perniagaan Yang Menguntungkan
Kak Ton (dua, kiri) bersama suami sekali menebus ganjaran mata (RP) sebuah kereta mewah Ford Mustang secara percuma pada 29/10/2021.

”Perniagaan yang menguntungkan, kejayaan yang kecil-kecil itu akan membawa kejayaan besar”, ujarnya Kak Ton mengakhiri bicara.

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN – PENDAPATAN LUMAYAN

Manakala seorang lagi ejen, Murthy Poongavanam, 54, dari Bagan Serai, Perak, pula merupakan ejen yang pertama dapat menebus mata ganjaran 10,000 RP dengan membawa balik wang tunai RM1 juta pada September 2021.

Perniagaan Yang Menguntungkan
Murthy meraih komisyen berjumlah Rm5,410,092.50 sepanjang tempauh dua tahun setengah berkecimpung dalam perniagaan yang menguntungkan.

Murthy memulakan perniagaan yang menguntungkan ini pada Ferbruari, 2019, dalam masa dua tahun setengah beliau memperolehi pendapatan keseluruhan RM5.4 juta.

”Buat untuk diri sendiri, bukan untuk orang atas, bukan untuk Volten. Dua tahun 6 bulan dapat collect semua, rumah dah settle beberapa buah, dapat tebus mata ganjaran empat buah kereta mewah dan juga duit pencen RM1 juta”, katanya

Keseluruhan mata ganjaran yang telah ditebus, semuanya bernilai Rm2.2 juta dan dia tidak pernah terfikir untuk dapat semua ini semasa memulakan perniagaan yang menguntungkan ini.

Hampir 10 bulan usahanya tanpa henti, pada bulan Disember 2019, Murthy tersenarai pada tangga ke-6 daripada 10 ejen yang memperolehi pendapatan tertinggi.

”Ketika PKP Covid-19 bulan Mac 2020, semua orang duduk di rumah, pendapatan saya pula kian bertambah sehingga RM613,000 di bulan Oktober”, ujar Murthy lagi.

Perniagaan Yang Menguntungkan
Murthy dengan tiga daripada empat kereta mewah yang dimiliki secara percuma.

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN – KENAPA VOLTEN

Syarikat Volten International diasas pada 2017 oleh Ismail Che Ani yang juga selaku Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan. Beliau adalah seorang yang berpengalaman dalam perniagaan jaringan selama lebih 10 tahun.

Pada tahun 2018, Volten International Asiaemall telah menerima anugerah ‘MALAYSIA OUTSTANDING NATIONAL ENTREPRENEURS AWARDS’ bagi kategori ‘TOP 4 in Online Business Category’, dikuti ‘MADE FOR THE WORLD EXCELLENCE AWARD 2020’ bagi kategori ‘SME Category E-Commerce’.

Kemuncak kepada kejayaan Ismail ialah apabila menerima penganugerahan ‘THE BRANDLAUREATE BRANDLEADERSHIP e-BRANDING AWARD 2021’ dan ‘SMEs e-BRANDING AWARD 2021’ bagi kategori ‘E-Commerce Network Marketing’.

perniagaan yang menguntungkan
Ismail Che Ani dengan anugerah-anugerah pencapaian yang diterima dari 2018-2021, menjadikan Volten sebagai satu plafom perniagaan yang menguntungkan.

Sistem dalam talian Volten yang dibangunkan pada 2018 ini bukan sahaja mudah untuk dikendalikan tetapi ia juga sangat pantas. Semestinya menjadi pilihan masyarakat masa kini.

Net Commerce yang diperkenalkan merupakan gabungan networking dan e-commerce. Berniaga secara online ini menjadi lebih menarik apabila digabungkan bersama networking.

Ejen-ejen Volten bukan sahaja boleh menjual produk-produk secara online tetapi mereka juga boleh membina rangkaian menerusi perlantikan ejen-ejen baru di bawah rangkaiannya.

Perniagaan yang menguntungkan daripada Volten International ini mula mendapat sambutan masyarakat kerana ia sesuatu yang sangat unik di mana mereka bukan sahaja mengamalkan kehidupan yang sihat menerusi pengambilan produk Volten tetapi juga turut berpeluang menjana pendapatan tambahan yang lumayan menerusi sistem rangkaian ejen.

Syarikat telah melakar kejayaan yang memberangsangkan pada tahun 2020 apabila berjaya membuka cawangan di Kemboja dan Indonesia, dalam masa yang terdekat juga akan membuka cawangan di Singapura serta Brunei.

Perniagaan Yang Menguntungkan
Sistem Netcommerce yang dibangunkan oleh Volten bagi memudahkan ejen-ejen menjalankan perniagaan yang menguntungkan.

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN – TIPS

Terbukti apa yang ada pada Volten International memenuhi kriteria dalam pemilihan perniagaan yang menguntungkan, sebagaimana panduan para pakar perniagaan sebelum memulakan perniagaan sebagai ejen:

1.  Adakah syarikat berada dipasaran selama 3 tahun lepas?
2.  Adakah syarikat mempunyai modal yang cukup?
3.  Adakah syarikat menawarkan produk atau perkhidmatan yang unik?
4.  Adakah produk atau perkhidmatan mempunyai permintaan yang genuine?
5.  Adakah produk atau perkhidmatan dalam trend menaik atau mempunyai permintaan berterusan?
6.  Bolehkah menjana pendapatan segera?
7.  Apakah sistem pemasaran yang ada menggunakan teknologi sepenuhnya?
8.  Adakah ianya boleh dilakukan sambilan tanpa menjejaskan pendapatan hakiki?
9.  Bolehkah orang biasa-biasa memperolehi kejayaan luar biasa?

Semua tentang perniagaan yang menguntungkan itu terjawab apabila membaca cerita kejayaan yang telah dicapai oleh Kak Ton dan Murthy yang kini telah memperolehi pendapatan bertaraf jutaan ringgit Malaysia dalam masa dua tahun lebih. Mungkin anda juga boleh mencapainya lebih cepat lagi daripada mereka.

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN – BUKAN SKIM CEPAT KAYA

Perniagaan yang menguntungkan sering dikaitkan dengan skim cepat kaya atau urus niaga yang menyalahi undang-undang.

Ramai yang beranggapan apabila memulakan sesuatu perniagaan, mereka terbayang wang ringgit dan kekayaan hasil perniagaan yang menguntungkan

Memang betul agama Islam ada menyatakan 9 daripada 10 rezeki itu datang dari perniagaan, apakah bila terus saja berniaga seseorang itu akan beroleh kekayaan yang luar biasa?

Persoalan inilah yang sering bermain difikiran setiap individu kerana sudah menjadi lumrah bagi orang yang berniaga, kekayaan merupakan objektif utama hasil daripada perniagaan yang menguntungkan itu.

Sejauh mana kekayaan yang bakal dimiliki? Adakah dalam masa singkat 9 daripada 10 itu terus dimilikinya? Itulah perkara pokok yang perlu direnungkan, pastinya tiada jalan singkat untuk meraihnya, tanam durian musang king pun memerlukan masa untuk mengeluarkan hasil.

Perniagaan Yang Menguntungkan
Antara ejen-ejen yang telah berjaya menebus mata ganjaran berupa kereta mewah secara percuma. Adakah ini perniagaan yang menguntungkan?

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN – MODAL BESAR

Sesetengah individu beranggapan apabila ingin memulakan perniagaan  memerlukan modal besar dan produk sendiri.

Tanggapan sedemikian sama sekali tidak betul, tanpa minat, kesungguhan dan ilmu, sesuatu perniagaan itu tidak ke mana.

Perniagaan di Volten bukan sistem MLM, Jualan Langsung dan piramid, ianya lebih kepada sistem ejen di mana terdapat 4 keuntungan yang bakal diperolehi oleh setiap ejen.

1. Untung runcit – 25 hingga 35 peratus daripada harga jualan.
2. Komisyen Jualan – 40 peratus daripada nilai komisyen 250 CV
3. Komisyen Kumpulan
4. Komisyen Mata Ganjaran

Langkah pertama dalam memulakan perniagaan yang menguntungkan ialah dengan bertanya pada diri sendiri samada minat atau tidak untuk menjual. Apa-apa perniagaan sekalipun perlukan pelanggan, tanpa mereka proses jual beli tidak akan berlaku. 

Setiap pekerjaan jika dilakukan dengan minat mempunyai momentumnya tersendiri, kerana dengan minat jugalah segala cabaran dan halangan mampu di atasi.  

Perniagaan yang menguntungkan tidak memerlukan modal yang besar, cukup sekadar menjadi ejen dan mampu meraih keuntungan jutaan ringgit sekiranya diusahakan secara konsisten tanpa mengenal putus asa.

Jangan takut gagal. Tapi takutlah dengan peluang yang hilang kerana anda tidak mengambilnya…


Info lanjut tentang produk & maklumat perniagaan yang menguntungkan. KLIK DI SINI SEKARANG


 

Kongsi

BUASIR 30 TAHUN KECUT SELEPAS 7 HARI…

Kongsi

Buasir

Buasir yang dihidapi sudah kira-kira 30 tahun, dalam tempoh tersebut pelbagai usaha dan ikhtiar telah dicuba, tetapi tiada tanda-tanda kesembuhan.

Berulang-alik ke hospital dalam tempoh berkenaan merupakan rutin kehidupan lebih suku abad lamanya.

Malah doktor juga telah melakukan pembedahan mengikat saluran darah buasir bagi megelakkan keadaan semakin teruk.

Kakitangan sebuah syarikat milik kerajaan, A Raham Shah, 54, berkata, beliau amat risaukan penyakit yang dialami.

”Dua kali jalani pengikatan salur darah, kali terakhir pada 2017, doktor nasihatkan jalani pembedahan buang buasir”, katanya dengan nada sayu.

BUASIR – RISIKO KANSER USUS

Setiap kali selepas membuang air besar beliau terpaksa menolak bahagian yang terkeluar, itulah pengalaman perit yang terpaksa dilalui.

Doktor pernah memberi amaran sekiranya ada gejala menunjukkan buang air besar berdarah pihak hospital terpaksa potong buasir tersebut.

”Kadang-kadang mari perasaan takut bila terasa nak membuang air besar, tak sanggup selamanya keadaan begini”, ujarnya dalam kesedihan.

Keadaan menjadi bertambah teruk apabila pulang ke kampung di Alor Setar di mana dia terpaksa menggunakan tandas mengcakung setiap kali membuang air besar.

”Saya pernah membaca artikel berkaitan penyakit ini yang boleh myebabkan kanser usus”, ujar A Raham yang menetap di Bukit Beruntung, Rawang, Selangor.

Beliau sering berdoa agar Allah s.w.t menemukannya dengan penawar agar penderitaan yang dialami sejak sekian lama akan berakhir.

Buasir
Keadaan buasir yang keluar dari dubur

BUASIR – UBATAN MODEN

Ubatan hospital yang dibekalkan oleh hospital atas arahan doktor tidak pernah beliau hentikan sepanjang tempoh 30 tahun itu.

Pemerhatian beliau semenjak mengamalkan ubat-ubatan hospital yang dibekalkan, keadaan buasir yang dihidapi hanya sekadar mampu bertahan bukan betul-betul memulihkan.

Sekiranya tersalah mengambil makanan terutama yang pedas, keadaannya akan menjadi lebih serius sehingga terpaksa mengambil ubat  kelegaan dengan segera yang dibekalkan kepadanya.

Kadang-kadang beliau juga menerima rawatan rawatan menggunakan ubat sklerosis (suntikan pembekuan), penyejukbekuan atau pembekuan yang digabungkan dengan beberapa makanan ringkas dan aturan gaya hidup untuk membantu memulihkan fungsi usus dan melawan sembelit.

Perkara yang paling membimbangkannya ialah apabila terbaca maklumat di internet menyatakan ubat buasir yang dimakan biasanya mengandungi steroid dan mempunyai kesan sampingan.

BUASIR – BONJOLAN URAT SALURAN DARAH

Berdasarkan maklumat inilah, beliau mula mencari rawatan alternatif bagi menyembuhkan penyakit buasir yang ditanggung.

Pelbagai maklumat dicari tentang penyakit itu dan bagaimana ia berlaku. Hasil pembacaannya beliau mendapati penyakit buasir bermula dengan bonjolan urat pada saluran darah yang membesar di sekitar saluran dubur.

Ketumbuhan tersebut boleh menyebabkan berlakunya pendarahan bila seseorang membuang air besar.

Dalam masa yang sama, individu yang dihidapi akan terasa kesakitan dan juga gatal-gatal di bahagian dubur.

Sudah pasti keadaan itu menyebabkan rasa ketidak selesaan untuk menjalani rutin kehidupan seharian, menyebabkan sesetengah individu lebih gemar menyendiri, kata A Raham.

BUASIR – RAWATAN ALTERNATIF

Ketika mencari maklumat cara rawatan tradisional mengubati buasir pula, beliau terjumpa pengalaman seorang pesakit kanser usus tahap tiga yang sembuh setelah beberapa bulan mengamalkan produk daripada ekstrak halia hitam.

Segalanya bermula di sini, apabila beliau mula mengamalkan dua produk berasaskan herba iaitu ekstrak halia hitam 10 nisbah 1 dan cecair formulasi ekstrak halia hitam yang digabungkan dengan madu lebah asli dan ekstrak delima pada 10 Ogos, 2021.

”Malam pertama makan, tidur macam dah selesa, masalah sebu dan kadang-kadang sesak nafas dah tiada”, ujarnya dengan penuh kegembiraan.

Araham menambah, selepas hampir 15 hari mggunakan produk ekstrak halia hitam VR4 dan cecair DR4/VR5 masalah buasir yang dialami menunjukkan petanda positif.

”Kesannya amat pantas, kira-kira 7 hari telah mengecut bengkakan akibat penyakit ini”, katanya lagi.

Buasir
A Raham menceritakan tanda positif yang dialami selepas amalkan halia hitam

BUASIR – PENDARAHAN

Menurut para pakar perubatan, pada peringkat pertama pesakit akan mengalami pendarahan selepas buang air besar.

Pada peringkat kedua pesakit akan mendapati dubur akan keluar selepas episod susah membuang air besar. Walau bagaimanapun dubur akan masuk dengan sendiri selepas ia mengecut.

Di peringkat ketiga, dubur yang keluar selepas membuang air besar didapati tidak mahu masuk ke dalam badan tanpa ditolak dengan jari. Di ketiga-tiga peringkat, pendarahan adalah simptom utama.

Pendarahan yang disebabkan oleh buasir biasanya tidak sakit, darah yang keluar selalunya berlaku selepas membuang air besar yang keras.

Keadaan ini berlaku kepada orang yang kerap mengalami keadaan sembelit atau kesusahan membuang air besar.

Pendarahan berterusan dan dalam jangka masa yang lama (kronik) akan menyebabkan penghidapnya mengalami sindrom kekurangan darah (anemia) dan berasa tidak bermaya dan mudah letih. Muka akan nampak pucat dan tidak menarik.

Jika kesusahan membuang air ini dibiar berterusan tanpa rawatan, keadaan buasir akan bertambah besar dan teruk sehingga menjadi bengkak, sakit, berkudis dan mengalami perdarahan.

BUASIR – KERADANGAN

Buasir
Pokok dan isi halia hitam

Halia hitam kaya dengan bahan aktif 5,7 dimetoksiflavon yang membantu menghasilkan asid amino, selenium dan antioksidan seperti tanin, antosianin serta bioflavonoid yang mampu merawat buasir.

Bahan aktif ini tiada pada halia lain dan sekiranya ada pada makanan atau herba lain, jumlahnya adalah agak kecil.

Ianya tinggi antioksidan bagi membantu mengurangkan keradangan yang biasanya menyebabkan kesakitan dan menjadi penyebab seseorang itu merasa sakit seperti contoh bengkak, berdarah ketika buang air besar dan lain-lain simtom.

Keradangan pada buasir atau usus diredakan dengan cara mematikan enzim, siklooksigenase (COX) yang menjadikan hemorhoid (buasir) membengkak akibat tekanan atau rengangan berlebihan.

Kajian juga menunjukkan ekstrak halia hitam berkesan untuk menghalang atau merencatkan sebatian yang mencetuskan keradangan yang dikenali sebagai prostaglandin E2 yang menyebabkan kerbergantungan kepada ubat-ubatan dapat dikurangkan.

Buasir
Pengalaman seorang pengguna selepas mengamalkan ekstrak halia hitam.

BUASIR – ANTI GASTRIK ULSER

Buasir yang serius juga berpunca dari penyakit radang usus seperti Crohn’s Disease dan Ulcerative Colitis boleh menyebabkan keretakan di bahagian dubur.

Menurut laporan dalam African Journal of Biotechnology keluaran Julai, 2010, mendapati halia hitam bersifat anti gastrik ulser yang juga bertindak mematikan bakteria helicobacter pylori yang mejangkiti usus.

Bakteria ini akan melemahkan lapisan mukus perut dan usus kecil menyebabkan ulser dan usus dalam keadaan tidak sihat yang boleh mengundang penyakit radang usus seperti dinyatakan.

Buasir

Sifat halia hitam itu sendiri, yang merupakan anti radang amat sesuai sebagai ubat buasir yang mampu meredakan keradangan pada usus.

Sifat anti oksidanya juga memainkan peranan penting dalam merawatnya dengan meningkatkan kekebalan tubuh.

Sel imun perlukan protin untuk meningkatkan kekebalan tubuh,  antara makanan yang tinggi protin ialah makanan yang kaya dengan amino asid yang menghasilkan protin yang lebih kecil.

Antara makanan yang tinggi bahan aktif ini ialah halia hitam atau ‘black ginger’, protin yang terdapat dalam ekstrak halia hitam sangat berkesan membantu  sel supaya lebih aktif bagi menjana tenaga.

Kemudian ia akan gunakan gula serta lemak untuk pembentukan sel baharu bagi menghasilkan imun yang dipanggil Sel T yang terbahagi kepada dua iaitu Sel T Pembantu (Helper) CD4+ dan Sel T Pembunuh (Killer) CD8+ serta Sel B yang akan menghasilkan antibodi untuk melawan pelbagai penyakit termasuk buasir.

Sesungguhnya, Allah S.W.T akan menurunkan penawar bagi setiap penyakit yang diturunkan antaranya: Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda: Maksudnya: “Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan bersamanya penawar”. [Riwayat al-Bukhari (5678)]


Info lanjut tentang produk ekstrak halia hitam sebagai perubatan alternatif kepada buasir. KLIK DI SINI SEKARANG


 

Kongsi

SEMBELIT TERUK PULIH DALAM 7 HARI…

Kongsi

Sembelit
Gara-gara sembelit tubuh akan menjadi tegang sehingga menjadi tidak selesa dan mungkin menjejaskan sistem saraf pada badan untuk jangka panjang.

Pernahkan ketika memandu perut anda meragam dan terasa ingin mengeluarkan air besar.

Anda terpaksa menahannya untuk mencari hentian di hadapan, kadang-kadang sampai 30 minit.

Seluruh badan anda terutama bahagian pinggang ke bawah merasa lenguh-lenguh otot terutama pada kedua-dua belah kaki sama seperti gejala sembelit.

Ini baharu 30 minit, bayangkan bagaimana sekiranya orang yang mengidap sembelit tidak dapat buang air besar berhari-hari malah ada yang sampai berminggu-minggu.

APA ITU SEMBELIT?

Sembelit merupakan suatu keadaan pengosongan usus yang jarang berlaku, najis atau tinja (feses) adalah keras dan kecil atau perkumuhan feses menjadi sukar.

Ia mungkin mengakibatkan kesakitan dan jika keadaan serius, boleh mengakibatkan tanda-tanda usus yang tersumbat.

Bagi kes yang biasa, bahan buangan adalah keras dan sukar untuk dikeluarkan.

Meneran mungkin akan menyebabkan hemoroid (buasir) dan fisur anus (perekahan kulit dubur).

Obstipation merujuk kepada penyakit sembelit yang serius. Ianya terjadi mungkin disebabkan oleh cara pemakanan, perubahan hormon, kesan sampingan dari ubat dan perubahan struktur badan manusia.

TANDA-TANDA SEMBELIT

Bahagian abdomen mungkin membengkak, rasa ketegangan dan kadangkala bunyi pergerakan usus yang kuat dari biasa boleh kedengaran merupakan tandanya.

Ramai yang berfikir bahawa adalah perlu bagi seseorang itu melakukan perkumuhan usus (membuang air besar) setiap hari.

Namun begitu, ia adalah normal jika seseorang itu membuang air besar sebanyak sekali dalam seminggu kerana ini tidak akan menyebabkan sebarang tanda. Ini bergantung kepada tabiat pemakanan, senaman dan lain-lain faktor.

Kes-kes serius (impaksi feses) mungkin akan memperlihatkan tanda-tanda usus tersumbat (muntah) dan cirit-birit paradoksikal di mana bahan buangan yang cair dari usus kecil melepasi bahan terimpak di dalam kolon dan keluar dari dubur.

Sembelit di kalangan kanak-kanak boleh mengakibatkan najis terkeluar dengan tidak terkawal (enuresis; perkumuhan air kencing secara tidak sengaja terutama tilam basah pada waktu malam dan enkopresis;inkontinens feses. Istilah ini digunakan untuk kekotoran feses berkaitan dengan gangguan psikiatrik)

PUNCA SEMBELIT

Sembelit
Makanan yang kayat dengan serat dan fiber

Keterangan oleh pesakit mengenai gejala-gejala pesakit membolehkan diagnosis dibuat. Dari aspek tabiat pemakanan, didapati mereka yang mengalami sembelit disebabkan oleh kekurangan dalam pengambilan makanan yang mengandungi fiber atau cecair.

Sembelit yang disebabkan oleh kekurangan pergerakan mungkin terjadi di kalangan orang dewasa.

Kesan dari pengambilan ubat-ubatan juga boleh mengakibatkan sembelit (antidepresan dan opiat). Tanda-tanda yang menunjukkan hipotiroidisme jarang ditemui.

Semasa pemeriksaan fizikal, sibalum iaitu seketul atau sekelompok najis yang ketara mungkin dapat dikesan.

Pemeriksaan rektal (dubur) dapat memberikan gambaran ton sfinkter anal (gelang otot sekeliling dubur) dan sama ada rektum – bahagian akhir usus besar mempunyai sebarang najis.

Jika ini berlaku, supositori atau enema mungkin boleh dipertimbangkan dan pengambilan ubat secara oral (ditelan) mungkin perlu kepada pesakit.

Pemeriksaan rektal juga dapat memberikan maklumat mengenai konsistensi najis, kehadiran hemoroid dan kebarangkalian wujud sebarang tumor (ketumbuhan).

Pemeriksaan sinar-X di bahagian abdomen, yang dilakukan ke atas pesakit mungkin menunjukkan kehadiran feses terimpak di dalam kolon dan seterusnya dapat memastikan faktor-faktor lain yang mempunyai tanda-tanda yang sama.

CARA MENGATASI SEMBELIT

Sembelit boleh dirawat dengan perubahan cara pemakanan (menambahkan fiber dalam makanan), pengambilan ubat pelawas atau laksatif (julap), enema dan pembedahan.

Bagi mereka yang tidak mengalami sebarang masalah perubatan, campur tangan utama ialah penambahan kandungan cecair (terutamanya air) dan makanan yang berasaskan fiber.

Peningkatan makanan berasaskan fiber boleh dilakukan dengan menambah pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan, roti yang tinggi serat dan biji rami dalam pemakanan.

Amalan pengambilan ubat pelawas secara rutin tidak digalakkan kerana ini akan menyebabkan usus bergantung penuh kepada penggunaan pelawas.

Pelawas mungkin penting bagi mereka yang mempunyai gangguan tabiat pemakanan yang tidak efektif dan sesuai.

Penggunaan perangsang pelawas (seperti sena) perlu dihindari kerana ia akan memburukkan lagi masalah kekejangan yang selalu dialami ketika sembelit.

Dalam keadaan yang berbeza (seperti penggunaan codeine atau morfin), penggabungan penghidratan (seperti laktulosa atau glikols), bulk-forming (seperti psyllium) dan agen stimulasi adalah diperlukan untu pesakit.

UBAT SEMBELIT DEWASA

Produk-produk ini boleh didapati di kaunter secara meluas. Enema dan klister selalunya diberikan kepada pesakit yang  serius, merbahaya atau anti pelawas.

Sorbitol, gliserin dan supositori minyak arakis digunakan. Kes yang lebih serius memerlukan larutan fosfat sebagai enema.

Sembelit yang tidak dapat dirawat melalui rawatan-rawatan di atas memerlukan campur tangan fizikal.

Disimpaksi secara manual (pembuangan feses terimpak) dilakukan dengan bantuan sedasi atau anestatik am (pembiusan menyeluruh) – bagi menahan kesakitan dan melonggarkan sfinkter anal.

SEMBELIT TERUK

Realitinya adalah lebih mudah untuk mencegah dari mengubati sembelit yang boleh mengundang kepada penyakit kanser usus.

Cara untuk melegakannya dengan penggunaan agen osmosis seperti laktulosa, Politeleneglikol (PEG) atau garam magnesium perlu dituruti dengan pencegahan seperti penambahan kandungan fiber dalam diet (buah-buahan dan sayur-sayuran) dan pengurangan dos pelawas osmosis bagi setiap malam.

Melalui penggunaan narkotik yang berterusan, contohnya, pengambilan dos agen osmosis setiap malam boleh dilakukan selamanya (jika tidak membahayakan) untuk menghasilkan perkumuhan usus.

Bagi yang terjadi akibat penyakit usus besar yang menyempitkan saluran najis seperti kanser usus ataupun hernia, maka rawatannya adalah pembedahan.

Oleh itu, bagi pesakit yang mengalami sembelit teruk berpanjangan yang tidak sembuh setelah menjalani pelbagai rawatan, maka haruslah pesakit dirujuk kepada pakar bedah untuk ujian lanjutan bagi mencari puncanya.

MAKANAN UNTUK SEMBELIT

 

Sembelit
Ladang halia hitam di Wilayah Phetchabun, Utara Thailand

Dalam perubatan alternatif dan tradisional, pengairan berkolon, enema, senaman, diet dan herba digunakan dalam mengubatinya.

Antara herba yang telah digunakan sejak ribuan tahun dahulu bagi merawat sembelit dan sakit dalam perut ialah halia hitam.

Halia hitam atau nama saintifiknya Kaempferia parviflora kaya dengan 5,7  dimetoksiiflavon, selenium dan antioksida. Ianya tumbuh dengan subur di Asia Tenggara terutamanya di kawasan berketinggian lebih 500 meter dari paras laut.

Kepesatan teknologi moden dengan terciptanya pelbagai mesin yang canggih menyebabkan ianya telah diekstrak dalam bentuk pati halia hitam yang berkualiti tinggi.

Antaranya ialah ekstrak sepuluh nisbah satu (10:1) di mana kandungan bahan aktif tersebut mengandungi 2.26 peratus iaitu melebihi yang diperlukan oleh badan sebanyak 1.26 peratus untuk melawan, merawat dan mencegah pelbagai penyakit termasuk sembelit.

Sembelit
Ekstrak halia hitam 10 nisbah 1

ANTI OKSIDA

Menurut kajian para saintis, masih terdapat 6 hingga 4535 gram najis masih berlonggok dalam usus walaupun tubuh membuang air besar secara normal setiap hari.

Tidak semua najis keluar dalam satu masa dan menyebabkan berlaku longgokan najis lama dan bahan kumuh dalam usus besar yang berisiko menjadi keras dan mengundang masalah sembelit.

Lama kelamaan ianya bertukar menjadi toksin dan punca kepada 90 peratus pelbagai masalah kesihatan.

Halia hitam adalah tinggi antioksida di mana ia bertindak menghasilkan asid amino yang berperanan mengeluarkan protin-protin kecil bagi menjana sel-sel baru yang bertindak menyingkirkan toksid dalam badan dan usus yang menyebabkan sembelit.

Ianya juga bertindak melawaskan pembuangan air besar, melegakan sembelit dan merawat parasit usus.

RAWAT KETEGANGAN

Sembelit
Laporan jurnal perubatan halia hitam tinggi bahan aktif nitrik oksida

Selain itu, Laporan Jurnal Perubatan yang dikeluarkan 2007 mendapati halia hitam tinggi bahan aktif nitrik oksida yang berfungsi sebagai vasidolatasi yang berperanan melonggarkan otot dalam saluran darah.

Apabila ini berlaku, lebih banyak darah dapat mengalir dan seterusnya membekalkannya kepada organ-organ lain di seluruh tubuh, serta mangatasi masalah akibat sembelit.

Pengaliran darah yang lancar ini juga bertindak menghakis enapan pada saluran darah dan seterusnya melancarkan lagi perjalanannya.

Kesan daripada itu oksigen dapat masuk ke semua bahagian badan termasuk otak. Ianya juga akan memulihkan sistem saraf yang panjangnya dua setengah (2 ½) kali lilitan bumi yang terdapat dalam tubuh manusia dan seterusnya mampu merawat ketegangan akibat sembelit.

Iannya menyebabkan hormon dalam badan menjadi stabil yang merupakan salah satu punca terjadinya sembelit sebagaimana telah dibincangkan pada permulaan tadi.

ANTI GASTRIK ULSER

 

Sembelit
Laporan jurnal perubatan halia hitam berkesan untuk melawan bakteria helicobacter pylori

Laporan dalam African Journal of Biotechnology keluaran Julai, 2010, mendapati halia hitam bersifat anti gastrik ulser yang juga bertindak mematikan bakteria helicobacter pylori yang mejangkiti usus.

Bakteria ini akan melemahkan lapisan mukus perut dan usus kecil menyebabkan menyebabkan ulser dan usus dalam keadaan tidak sihat yang boleh mengundang masalah sembelit.

Sifat halia hitam itu sendiri, yang merupakan anti radang amat sesuai sebagai ubat sembelit yang mampu meredakan keradangan pada usus akibat sembelit.

Ia mengurangkan rasa sakit akibat keradangan dengan cara mematikan enzim, siklooksigenase (COX), yang diperlukan dalam tindak balas keradangan tubuh seperti perut rasa kurang selesa.

Apabila enzim COX dimatikan ianya akan mencegah daripada sakit seperti rasa kurang selesa, tegang dan nyilu dalam perut.

MUDAH BUANG AIR BESAR SELEPAS SEMINGGU

Sembelit

Kakitangan kerajaan, Hafidzah Ahmad Abidin, 51, mengalami masalah sembelit teruk sudah sekian lama. Pelbagai ubat telah dicuba, namun masalah itu tetap berlarutan.

Sejak akhir-akhir ini beliau mengalami masalah tidak boleh tidur dan berat badan mula menurun.

Beliau merasa bimbang masalah yang dihadapi boleh mendatangkan kanser usus.

Pada awal Julai, 2021, beliau mengamalkan 6 biji kapsul ekstrak halia hitam 10 nisbah 1 dan 4 sachet V20 keluaran Volten International.

Pada 8 Julai, pembuangan air besarnya menjadi mudah dan sekali bila ditanya pada 18 Julai beliau berkata, setakat ini pembuangan air besar lebih mudah.

Sesungguhnya, Allah S.W.T akan menurunkan penawar bagi setiap penyakit yang diturunkan antaranya: Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda: Maksudnya: “Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan bersamanya penawar”. [Riwayat al-Bukhari (5678)]


Info lanjut tentang produk ekstrak halia hitam 10:1 sebagai perubatan alternatif kepada sembelit. KLIK DI SINI SEKARANG


 

Kongsi

KOLESTEROL TINGGI SERANG INDIVIDU UMUR 18 KE ATAS…

Kongsi

Kolesterol Tinggi

Kolesterol tinggi sering dikaitkan dengan tubuh-badan yang gemuk, malah bila bercakap sahaja pasal kolestrol tinggi mata akan menjeling kepada mereka yang berbadan besar dipercayai mempunyai banyak lemak.

Tanggapan sebegini sudah sinonim dan sebati di kalangan masyarakat kita hari ini yang menjadikan bentuk fizkal sebagai kayu pengukurnya.

Oleh hal yang demikian ramai di kalangan kita yang berbadan kecil merasakan diri selamat daripada ancaman kolesterol tinggi, malah ada sesetengah yang langsung tidak ambi peduli.

Seringkali kita terbaca berita tentang individu yang jatuh pengsan ketika bersukan atau beriadah di tempat terbuka ditemui terbaring sudah tidak bernyawa.

Pernahkah kita terfikir, berlakunya insiden seperti itu adalah berpunca daripada kolesterol tinggi yang menyekat saluran darah meyebabkan peredaran darah ke seluruh tubuh menjadi perlahan dan seterusnya kadar oksigen dalam badan berada pada tahap yang rendah.

Kolesterol Tinggi

KOLESTEROL TINGGI – APA ITU KOLESTEROL

Sebelum kita pergi lebih jauh elok difahami apa itu kolesterol? Kolesterol adalah bahan berlemak yang penting untuk badan berfungsi dengan betul.

Ianya bersifat lembut dan berminyak, serta boleh melekat pada dinding salur darah.

Kolesterol biasanya terhasil melalui hati, tetapi ia boleh didapati dalam pelbagai makanan yang berasaskan haiwan seperti daging, telur, produk berasaskan susu dan lain-lain lagi.

Ia adalah sejenis lemak yang ditemukan pada semua sel di dalam tubuh, lemak ini beredar dalam tubuh melalui aliran darah dalam bentuk lipoprotein.

Terdapat dua jenis lipoprotein yang membawa lemak ini ke seluruh tubuh, iaitu High Density Lipoprotein (HDL) yang dikenal sebagai kolesterol baik dan  Low Density Lipoprotein (LDL) yang dikenal sebagai kolesterol jahat.

KOLESTEROL TINGGI – JENIS

1. Kolesterol HDL – HDL dikenali sebagai kolesterol baik dan paras yang tinggi adalah lagi baik. HDL akan membawa kolesterol dari sel-sel badan balik ke hati, yang mana ianya dibuang atau diurai dalam bentuk kumuh.

2. Kolesterol LDL – LDL dikenali sebagai kolesterol buruk. LDL mengangkut kolesterol dari sel-sel melalui saluran darah. Jika terlalu banyak kolesterol diedar dalam saluran darah, ia boleh mendap pada dinding arteri lalu membentuk plak arterosklerotik.

3. Trigliserida – Trigliserida adalah lemak (lipid) yang menyimpan kalori yang tidak diguna dan membekalkan badan dengan tenaga. Apabila tubuh menerima makanan ia akan menukar kalori yang tidak diperlukan kepada trigliserida kumuh.

4. Jumlah Kolesterol – Jumlah kolesterol adalah jumlah Kolesterol HDL, LDL dan 20 peratus daripada trigliserida.

Kolesterol Tinggi
Indikasi paras bacaan kolesterol tinggi.

KOLESTEROL TINGGI PEMBUNUH SENYAP

Paras kolesterol tinggi dalam badan boleh menjejaskan kesihatan dan  menjadi pembunuh senyap tanpa menunjukkan tanda-tanda untuk tempoh yang berpanjangan.

Oleh itu, mereka yang berumur 20 tahun dan ke atas perlu menjalani pemeriksaan untuk mengetahui tahap kolesterol dan harus menjalani pemeriksaan sekali pada setiap lima tahun.

Kebanyakan mereka yang mempunyai tahap kolesterol tinggi tidak menunjukkan tanda-tanda, jadi ramai yang tidak sedar bahawa kandungan kolesterol mereka terlalu tinggi. 

Menurut Tinjauan Kebangsan Kesihatan dan Morbiditi 2015, 47.7 peratus bersamaan 9.6 juta rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas menghadapi masalah kolesterol tinggi.

Manakala di seluruh dunia pula terutama di negara-negara maju dan membangun, gejala kolesterol tinggi merupakan penyebab utama kepada kematian akibat penyakit berkaitan dengannya.

KOLESTEROL TINGGI – RISIKO STROK ISKEMIK

 

Kolesterol Tinggi
Kolesterol tinggi berisiko mengundang pemendapan plak pada dinding arteri.

Kolesterol tinggi menjadi punca utama kepada serangan jantung, ianya merupakan  faktor utama kepada apa yang dikenali sebagai strok iskemik. 

Pengumpulan kolesterol yang berlebihan lama kelamaan membuatkan salur darah tersumbat yang boleh menyebabkan serangan jantung.

Gejala utama strok jenis ini ialah bekalan darah ke bahagian tertentu di otak terputus disebabkan darah beku yang menghalang pembuluh darah. 

Bekalan darah tersekat ini boleh berlaku di mana jua iaitu dari jantung sehingga ke sepanjang laluan arteri dan seterusnya ke otak. Sebagai contoh, kolesterol tinggi boleh menyebabkan mendapan bahan lemak (atherosclerosis) untuk berkembang di dalam arteri karotid (yang membekalkan darah ke bahagian kepala), sekaligus mengurangkan aliran darah ke tahap titisan atau terhenti sepenuhnya.

Keadaan ini amat serius memandangkan setiap arteri karotid selalunya membekalkan sebahagian besar bekalan darah ke otak.

Bahan lemak boleh juga terputus daripada dinding sesebuah arteri karotid, yang dibawa bersama-sama darah, dan menyebabkan ia tersekat dalam arteri yang lebih kecil, seterusnya menghalang arteri sepenuhnya. 

Darah beku boleh juga tercetus, terputus dan dibawa dari ruang di jantung untuk menghalang arteri di otak.

Penyakit jantung Iskemik kekal sebagai punca utama kematian di Malaysia sejak sepuluh tahun lalu. Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan bahawa jumlah kematian akibat penyakit jantung Iskemik pada 2014 ialah yang tertinggi iaitu pada 13.5 peratus berpunca daripada kolesterol tinggi.

Kolesterol Tinggi
Halia hitam baik untuk mengawal kolesterol tinggi.

KOLESTEROL TINGGI – ANTIOKSIDA

Tokoh perubatan terkemuka Amerika Syarikat, Dr Ferid Murad, dalam kajianya selama 15 tahun  mendapati penghasilan nitrik oksida boleh dioptimumkan dengan kombinasi bahan antioksida secara spesifik berupaya meningkatkan kesihatan.

Beliau yang juga penerima Anugerah Nobel Psikologi dan Perubatan 1998, mendapati asid amino membebaskan nitrik oksida yang mendorong proses pengembangan diameter salur darah kesan daripada kolesterol tinggi.

Oleh itu jelas sekali bahawa sumber semula jadi berasaskan tumbuh-tumbuhan dan herba wajar dimanfaatkan sebagai bahan asas menghasilkan makanan kesihatan tambahan dalam rawatan alternatif kolesterol tinggi.

Antara herba semula jadi yang kaya dengan antioksida ialah halia hitam yang banyak tumbuh di Asia Tenggara dan ditanam secara komersial di kawasan tanah tinggi di Thailand, Kemboja dan Vietnam. Halia hitam atau Kaempferia parviflora kaya dengan 5,7  dimetoksiiflavon, selenium dan antioksida.

Antioksida bertindak menghasilkan asid amino yang berperanan mengeluarkan protin-protin kecil bagi menjana sel-sel baru yang mampu meneutralkan kolesterol jahat (LDL) seperti lemak dan minyak yang berisiko mendap pada arteri, serta merupakan risiko kepada kolesterol tinggi.

KOLESTEROL TINGGI – NITRIK OKSIDA

 

Kolesterol Tinggi
Laporan jurnal perubatan halia hitam mengandungi nitrik oksida yang boleh kawal kolesterol tinggi

Selain itu, Laporan Jurnal Perubatan yang dikeluarkan 2007 mendapati halia hitam tinggi bahan aktif nitrik oksida yang berfungsi sebagai vasidolatasi yang berperanan melonggarkan otot dalam saluran darah.

Apabila ini berlaku, lebih banyak darah dapat mengalir dan seterusnya membekalkannya kepada organ-organ lain di seluruh tubuh, serta mangatasi masalah kolesterol tinggi.

Pengaliran darah yang lancar ini juga bertindak membuang toksid, kolestrol tinggi, menghakis enapan pada saluran darah dan seterusnya melancarkan lagi perjalanannya.

Kesan daripada itu oksigen dapat masuk ke semua bahagian badan termasuk otak. Ianya juga akan memulihkan sistem saraf yang panjangnya dua setengah (2 ½) kali lilitan bumi yang terdapat dalam tubuh manusia dan seterusnya mampu merawat kolesterol tinggi.

Penyakit-penyakit lain akibat kekurangan Nitrik Oksida  termasuk hipertensi, strok, aterosklerosis, serangan jantung, diabetes, penyakit Alzheimer, ulser gastrousus dan disfungsi ereksi.

Endotelium vaskular yang sihat penting untuk sistem kardiovaskular yang sihat kerana ia diperlukan untuk pengeluaran dan tindakan biasa Nitrik Oksida.

Kolesterol Tinggi
Laporan jurnal perubatan halia hitam mengandungi nitrik oksida yang boleh kawal kolesterol tinggi

Sesungguhnya, Allah S.W.T akan menurunkan penawar bagi setiap penyakit yang diturunkan antaranya: Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda: Maksudnya: “Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan bersamanya penawar”. [Riwayat al-Bukhari (5678)]


Info lanjut tentang produk ekstrak halia hitam sebagai perubatan alternatif kepada kolesterol tinggi. KLIK DI SINI SEKARANG


 

Kongsi

GULA PASIR DAN SOLUSI KEPADA 3 ISU DIHADAPI…

Kongsi
Gula
Makanan seharian yang diambil tanpa kita sedari mengandungi kalori yang tinggi.

Angkara gula!!! Terpaksa beratur panjang dan tunjukkan kad pengenalan untuk membeli walau hanya sekilogram bahan berkenaan di kedai-kedai runcit.

Malah dalam masa yang sama beratus-ratus tan gula pasir bersubsidi yang disorok di gudang-gudang berjaya dirampas oleh pihak berkuasa tempatan kerana dipercayai cuba diseludup ke negara jiran.

Tidak cukup dengan itu rakyat terpaksa menerima tempiasnya apabila harga minuman dan makanan naik mendadak angkara ketiadaan bekalan bahan berkenaan di pasaran tempatan.

Sedangkan pada masa yang sama pak-pak bungkusan gula pasir bersubsidi dari Malaysia begitu mudah didapati di kedai-kedai runcit negara jiran, tambah mengejutkan lagi ianya dijual dengan harga yang tinggi melebihi harga pasaran tempatan yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Itulah yang terjadi ekoran ‘Krisis Gula’ yang melanda negara pada penghujung tahun 2009 dan berlarutan sehingga pertengahan tahun 2010.

Malah tidak hairanlah ada yang mengambil kesempatan daripadanya sehingga ada yang digelar sebagai ‘Raja Gula’ dalam dunia kapitalis moden semata-mata ingin mengaut keuntungan berlipat kali ganda.

GULA MEWARNAI KEHIDUPAN

Gula merupakan satu keperluan asas rakyat Malaysia, seorang surirumah akan tidak senang duduk sekiranya kehabisan bekalan di dapur. Tanpanya seolah-olah apa kerja tidak menjadi.

Pengambilannya dalam kalangan rakyat negara ini berkait rapat dengan budaya dan kebiasaan sejak turun temurun lagi, kerana badan yang sentiasa dibaham hangat matahari bekerja di sawah perlukan tenaga segera bagi meneruskan kerja harian.

Setiap makanan dan minuman memerlukan bahan itu sebagai penyedap rasa, tanpanya selera akan terus hilang bagaikan anak dara hilang serinya.

Menurut satu kajian kebanyakan rakyat Malaysia mengambil 30 hingga 50 sudu teh gula sehari. 

Jumlah ini melebihi saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) iaitu seseorang hanya perlu mengambil 10 sudu teh sahaja atau bersamaan 50 gram atau 200 kalori untuk penggunaan sehari.

Gula
Obesiti sering dikaitkan kepada punca utama penyakit kencing manis

GULA PUNCA OBESITI

Gula itu sendiri tidak membuatkan kita gemuk atau berat badan bertambah. Tenaga daripadanya paling mudah diserap apabila kita melakukan aktiviti harian.

Lebih banyak ianya diambil, badan akan menerima lebih banyak tenaga segera yang sedia digunakan pada bila-bila masa.

Satu sudu teh gula membekalkan 20 kalori, jika anda mengambil tujuh sudu teh sehari daripada minuman, ini bermakna anda memperoleh 140 kalori. Ini belum mengambil kira kandungan gula dalam makanan manis seperti kuih, kek atau buah-buahan.

Malangnya gaya hidup santai diamalkan kebanyakan masyarakat hari ini menyebabkan kita kurang menggunakan tenaga. Tenaga berlebihan daripada makanan ini disimpan dalam bentuk lemak.

Sebagai kiraan mudah, 140 kalori tenaga berlebihan ditukar kepada 20 gram lemak. Dalam tempoh sebulan, anda mengumpul 600 gram lemak atau 7.2 kilogram dalam masa setahun!

Untuk membakar 140 kalori, kita perlu berjoging atau berjalan mendaki bukit selama 20 minit atau senamrobik, berbasikal (40 minit) atau melakukan kerja rumah yang biasa seperti menyapu sampah, membasuh, memasak dan mengemas selama satu jam.

GULA DAN IMPLIKASI

Tanpa melakukan aktiviti sebegini kita  telah mendekatkan diri kepada salah satu punca diabetes atau kencing manis.

Kandungan gula yang terlalu banyak disimpan dalam bentuk lemak adalah punca kepada penyakit ini dan sudah tentu ianya merupakan satu pengalaman pahit dalam hidup pengidapnya.

Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi (NHMS) 2019 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), melaporkan sekitar 18.3 peratus (anggaran 3.9 juta) dalam kalangan orang dewasa di Malaysia, memerlukan bantuan agar paras gula dalam darah mereka dapat dikawal akibat diabetes. 

Diabetes merupakan sejenis penyakit kronik yang melemahkan badan dan dalam jangka masa tertentu, ia boleh menyebabkan kerosakan kepada semua tisu tubuh dan mengheret penderitanya perlahan-lahan ke jurang maut.

Ia adalah penyakit seumur hidup yang tidak dapat disembuhkan tetapi ia boleh dikawal dengan menggunakan beberapa kaedah berkesan seperti mengelakkan mengambilnya dengan pengambilan produk alternatif mengandungi gula yang kurang atau tiada langsung.

PEMANIS NANO HALIA HITAM PERTAMA DUNIA

Gula

Kerisauan terhadap gaya hidup rakyat negara ini yang tidak sihat mendorong sebuah syarikat bumiputera iaitu Volten International Sdn. Bhd. mengeluarkan pemanis nano dengan ekstrak halia hitam pertama di dunia bagi menggantikan gula dalam makanan dan minuman.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ismail Che Ani, syarikatnya telah melakukan penyelidikan selama dua tahun sebelum mengeluarkan produk pemanis alternatif dengan nama Vsweet.

Kebanyakan produk pemanis seperti ini yang ada di pasaran tidak begitu popular kerana rasanya amat berbeza dengan gula putih yang ada di pasaran sejak sekian lama.

Beliau berkata, orang ramai inginkan produk gantian tetapi dalam masa sama ingin menikmati makanan atau minuman dengan rasa yang sedap.

Setakat ini syarikat yang diasaskan beliau pada 2018 telah mengeluarkan tujuh produk kesihatan berasakan halia hitam sejak Januari 2019, katanya pada majlis pelancaran Volten Vsweet pada 30 Jun, 2021.

Kini produk keluaran Malaysia ini telah memasuki pasaran Kemboja, Indonesia, Thailand dan sekarang dalam proses akhir pendokumentasi untuk melebarkan sayap ke Brunei dan Singapura.

PEMANIS SEMULA JADI KOSONG KALORI

Gula
Vsweet mengabungkan pemanis nano, ekstrak halia hitam dan air hexagon

Pemanis semula jadi Vsweet ini diperbuat daripada pati ekstrak tebu hitam dan halia hitam yang diformulasi melalui teknologi nano yang bersifat manis seperti gula pasir tetapi kosong (0) kalori.

Ianya dicampur dengan air hexagon untuk dijadikan pemanis semula jadi dalam bentuk cecair yang merupakan alternatif terbaik sebagai ganti dan sesuai untuk gaya hidup sihat seisi keluarga.

Rasa manisnya sama seperti gula pasir dan tidak merubah rasa manis itu sendiri. Vsweet juga berperanan menstabilkan kadar gula dalam darah dan baik untuk sistem pencernaan atau melawas pembuangan air besar.

Selain itu, Vsweet yang dikombinasi dengan tiga bahan ini (tebu hitam, halia hitam dan air hexagon) adalah  bersifat antiseptik, antioksidan dan anti-radang yang amat sesuai untuk pengidap diabetes.

Vsweet yang juga rendah kalori serta karbohidrat dan stabil pada suhu panas amat sesuai untuk semua minuman atau masakan tanpa merubah rasanya.

PEMANIS ALTERNATIF CARA PENGGUNAAN

Gula
Maklumat pemakanan pada ujian nutrisi menunjukkan Vsweet tidak memudaratkan anda

Penggemar makanan dan minuman manis dapat merasai kemanisan tanpa gula yang tidak mendatangkan mudarat.

Penggunaanya amat jimat dimana satu titik untuk satu cawan atau bersamaan dengan tiga sudu teh gula pasir.

Selain itu, laporan ujian nutrisi maklumat pemakanan yang diperolehi untuk setiap 100ml menunjukkan kadar gula, protin dan lemak ialah kosong (0). Manakala bacaan tenaga pula pada 128kcal.

Vsweet juga mendapat perakuan daripada HACPP dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di mana ujian nutrisinya mengikut format sebagaimana yang dikehendaki KKM.

Gula
Hanya 1 titik anda kekal menikmati rasa manis seperti biasa

Justeru itu, fikir-fikirkanlah. Adakah anda ingin kekal berlebihan mengambil makanan yang mengandungi kalori, lemak dan gula? Semuanya itui membawa mudarat kepada penyakit berisiko tinggi seperti serangan jantung, diabetes, strok dan darah tinggi. Pilihan sebenarnya terletak di tangan anda.


Info lanjut tentang produk Vsweet pemanis tanpa gula ekstrak halia hitam pertama di dunia.  KLIK DI SINI SEKARANG


 

Kongsi
Scroll To Top